tisdag 20 maj 2014

"Jag, En" av David Levithan

Titel: Jag, En (Every Day)
Författare: David Levithan
Översättare: Helena Hansson
Sidantal: 336

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: En vaknar varje dag upp i en ny kropp. En vet inte varför eller ens hur det är möjligt. Det är bara så livet ser ut. Alltid har sett ut. Varje dag ställs En inför nya situationer, nya relationer och nya sammanhang. Ingenting varar och ingenting får växa. När man är gäst för en dag i någon annans liv är det otänkbart att knyta an till någon, att skaffa vänner, att hitta kärleken.
Ändå är det precis vad som händer. En dag i 16-åriga Justins kropp, blir En handlöst förälskad i Rhiannon, Justins flickvän. Men hur kan man hålla fast vid någon när man inte vet vem man kommer vara i morgon? Kan verkligen kärleken övervinna allt?

Mina tankar: Jag tycker det här är en skitviktig bok. Den ger en verkligen tankar om livet, kärlek och vem man är utan sammanhang och relationer till människor. Vad är det egentligen som får oss att bli kära i en person? Huvudpersonen En identifierar sig inte med något kön utan bara som en person, och just det är så himla fint för det borde få vara så utan att vara konstigt. När jag läste den här boken så märkte jag själv hur fast jag är i den där heteronormen, hur mycket jag än tänker på att inte förutsätta sånt i vanliga fall. Saken är den att jag tänker på En som en kille, jag vet inte om det beror på att hen är kär i en tjej eller för att den första kroppen hen lånade i början var en kille. Lite läskigt i vilket fall som helst, hur himla låst man är.

Vissa personer vars kroppar En var i var så intressanta att läsa om och jag hade velat veta mer om dem. Men vid midnatt bytte En alltid kropp och eftersom hens möjligheter att ta reda på hur det gick med någon annans liv var begränsade så var det inte alltid möjligt. Jag beundrar En för att hen var så självuppoffrande och alltid ville vara så sann som möjligt mot de personer hen var i. Jag menar, vissa personer hade säkert utnyttjat möjligheterna för att fucka upp andras liv. ^^

Jag gillar verkligen Rhiannons roll i boken. Det är nog säkert att säga att deras relation inte är helt oproblematisk, hon är hetero och det blir ett naturligt sätt att visa problem, fördomar och sånt i vardagen som många får leva med.

Jag, En är den första boken jag läst av David Levithan och jag kan lugnt säga att det kommer bli fler. Jag gillar hans språk, det är så enkelt men han får en att känna så mycket känslor.


Betyg: Så himla bra ju, 5/5. ♥

6 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Tänkte bara kolla med dig om du är allergisk mot något. Mjölk, nötter?
    // Din hemliga bokvän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej!
      Nej, jag är inte allergisk mot någonting. Det enda är att jag är vegetarian, men så länge du inte tänkt skicka med någon blodig biff så är jag helt okej med allt, haha. :D
      Ha det bra :)

      Radera
    2. Hej igen!
      Ville bara säga att efter en mycket försenad bokbeställning är nu bokpaketet skickat! Av säkerhetsskäl skrev jag min adress som returadress, så se till att inte kika på baksidan innan du har gissat!

      Kram
      Din bokvän

      Radera
    3. Oh okej, spännande! Ska tänka på det! :)

      Radera
  2. Den här boken har jag på min att läsa-lista. Den verkar så bra!!

    SvaraRadera