fredag 2 maj 2014

"Nattens cirkus" av Erin Morgenstern

Titel: Nattens cirkus (The Night Circus)
Författare: Erin Morgenstern
Översättare: Jan Risheden
Sidantal: 421

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plötsligt är den bara där, på en plats den inte fanns igår. Och den svart skylten med vita, målade bokstäver som hänger på grindarna, den som bär texten:

Öppnar vad mörkrets inbrott
Stänger i gryningen

Bakom kulisserna pågår en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att spela ett spel där de måste använda fantasin och viljans krafter för att överträffa varandra.

Mina tankar: Jag tycker riktigt mycket om Nattens cirkus. Den är så fint skriven och helt fullproppad med vackra miljöbeskrivningar. Alltså, det är svårt att sätta fingret på vad det är, men jag fick en speciell känsla när jag läste den. Innan jag började läsa den så föreställde jag mig att den skulle vara sådär mystisk och dunkel. Det var precis så den var! Hela cirkusen är som en dröm. Den kommer utan förvarning, har bara öppet på natten och överstiger alla besökarnas förväntningar. De bjuds på upplevelser som de aldrig kunde föreställa sig.

Boken är berättad ur ett tredjepersonsperspektiv, men mellan vissa kapitel finns det kortare avsnitt där författaren vänder sig direkt till läsaren. Exempel: "Med biljetten i handen står du i en obruten rad med andra besökare på väg in i cirkusen, följer de taktfasta rörelserna hos den svartvita klockan medan du väntar." (s. 55) Jag tycker de är intressanta små inslag mellan kapitlen, det ökar på känslan av att befinna sig där.

Historian berättas också genom flera olika karaktärers perspektiv, så det är inte bara en person hela tiden. Jag gillar att det är så, för man får så många olika vinklar av en berättelse då. Däremot tycker jag inte lika mycket om alla. Min favorit att läsa om är faktiskt Bailey. Han är lite som ett sidospår i början, men växer allt mer ju tiden går och får en större roll.

Själva spelet, eller utmaningen, är hela tiden lite oklart. Inte för att det förklaras dåligt utan helt enkelt för att huvudpersonerna själva inte mer så mycket om det. Det klarnar så klart upp mer och mer under bokens gång, men det är faktiskt väldigt lite en som läsare får veta om det.

När jag läste den så tyckte jag att slutet var lite rörigt. Det var lite så att en behövde vara fokuserad för att hänga med i svängarna. Jag trodde att jag skulle glömma av detaljerna, men nu några veckor efter att jag läste ut den så kommer jag faktiskt fortfarande ihåg det mesta. Så det var nog inte så farligt som jag trodde ändå. ;3

Hur som helst, mycket bra bok. Rekommenderar den verkligen!


Betyg: Den får 4,5/5. ♥

2 kommentarer:

  1. Själv hade jag svårt för den här. Det var vackert, men det blev för segt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du inte tyckte om den. Förstår att den kan upplevas som lite långsam, men jag tyckte så mycket om allt annat så jag brydde mig inte om det. :)

      Radera