lördag 21 juni 2014

"Divergent" av Veronica Roth

Titel: Divergent
Serie: Divergent #1
Författare: Veronica Roth
Sidantal: 487
Utgivningsår: 2011

Köp den: Adlidbris - CDON - Bokus

Handling: Samhället är uppdelat i fem falanger, alla dedikerade till en speciell egenskap; Candor (de ärliga), Abnegation (de osjälviska), Dauntless (de modiga), Amity (de fridfulla), och Erudite (de intelligenta). På en speciell dag varje år måste alla 16-åringar välja vilken falang de ska höra till och spendera sina liv i. För Beatrice Prior står valet mellan hennes familj eller vem hon egentligen är, hon kan inte få båda.

Mina tankar: Kan börja med att säga att jag hade rätt höga förväntningar på den här. De flesta verkar tycka att det är så himla bra och det bästa som hänt efter Hunger Games typ. Jag kan tyvärr inte ställa mig till den jublande skaran, tycker det var långt ifrån så bra som det skulle kunna vara och inte alls i närheten av HG.

Jag tycker att idén var väldigt intressant, med ett samhälle som är uppdelat efter egenskaper. Det lät väldigt spännande och jag var nyfiken på att se hur världen var uppbyggd och hur de alla bidrog med sina delar till samhället. Tyvärr tycker jag att hela framställningen var alldeles för enkel på något sätt. Det finns till exempel så mycket mer till mod än att slåss och möta faror, det finns så mycket mer som gör en intelligent än att ha ett läshuvud och kunna tillverka saker. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara min tanke här, men jag tycker att alla falanger var lite väl ensidiga för att det ska vara helt realistiskt. Bara för att en grupp människor klumpas ihop efter en egenskap de har så är de ju inte likadana för det. Jag menar, en kan vara intelligent utan att kunna tillverka saker och en kan vara modig utan att vilja/vara bra på att slåss.

Dessutom tycker jag att det fattades en hel del förklaringar och bakgrundshistoria. Inte för att jag hade svårt att hänga med eller så, men det hade varit intressant att få ta del av varför samhället från början delats upp på detta sätt och mer om varför det är så nedrans farligt att vara Divergent. Jag förstår liksom, men det var så mycket viskningar och hush-hush runt ämnet så jag hade förväntat mig lite... MER. Jag har även lite problem med att den är lite lättvindig ibland. Först händer en hemsk grej, Tris är ledsen/arg/upprörd, men sen kommer någon och skämtar och sen blev det inte mer med det. Det föll liksom lite platt på något sätt, bara.

Jag förstår varför folk gillar den. Det är ett väldigt intressant koncept och den var stundtals väldigt spännande. Jag funderade aldrig på att sluta läsa den för jag ville så klart veta vad som skulle hända, dessutom påbörjade jag Insurgent direkt efter att jag läst ut den här. Men mycket mer än så blev det inte tyvärr.

Citat: 

  • "What good is a prepared body if you have a scattered mind?" s.139
  • "But becoming fearless isn't the point. That's impossible. It's learning how to control your fears, and how to be free from it, that's the point." s. 239

Betyg: Den får nog bara en 3a, tyvärr. Det är egentligen inget dåligt betyg, men jag VILL ju kunna ge den högre och tycka om den lika mycket som alla andra verkar göra! ^^ 

Böckerna i serien: 
1. Divergent
3. Allegiant


6 kommentarer:

  1. Både ja och nej. Jag tänker att det ändå är Tris perspektiv vi får och hennes bild av falangerna med det... det känns enligt mig ändå lite logiskt att grupperna följer samma ström i och med att det verkar vara ett sätt att överleva i deras samhälle varpå bilden kan verka platt... man får ju trots allt indikationer på att falangerna förändrats och att alla personer inte är så lika som man kan tro... (: (; Det är spännande att ev. ta sig an bok nummer två inom en ganska snar framtid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju sant! Men jag tänker ändå att variationer i grupperna skulle kunna synas på andra sätt, trots att det är ur en persons perspektiv. :) Och ja, det finns ju tecken på att det inte alltid varit på det sättet heller, att vissa är missnöjda med det nya.

      Radera
  2. Det jag upplevde med Divergent och varför vi som läsare fått så lite bakgrundshistoria samt att det var hush-hush är att vi kommer få veta mer i nästa bok. Vi ska få veta ungefär lika mycket som Tris, det är hon som guidar oss och hennes vetskap om hur världen ser ut som vi får bekanta oss med.
    Dock håller jag med dig om att det är lite tråkigt att inte få veta mer, och kommer vi inte få veta mer i uppföljarna kommer jag verkligen bli besviken och anse att Divergent är sämre än vad jag tycker om den nu.

    Du tar upp väldigt bra och intressanta aspekter! Jag vill också veta varför det är så farligt att vara Divergent, för det verkar ha hänt något förut angående det och inte bara i de här fallet? Och angående falangerna... så håller jag med dig. Dom är så tomma. Men mer bakgrundshistoria skulle vara nice där också. Fyra huvudgrupper fungerar ju på Hogwarts, så borde väl fungera i världen då också...? Vi får veta så lite om falangerna och vad de faktiskt bidrar med. Vad dom faktiskt har för funktioner... Förutom att man beter sig på olika sätt typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du har en poäng där. Men jag tycker ändå att det saknas lite trovärdighet då på något sätt, när man inte får veta så mycket om VARFÖR saker är som de är. Det får mig att känna att författaren kanske kom på en bra idé, men inte riktigt jobbade igenom det ordentligt. Men ja, det blir bättre faktiskt. :)

      Tack! Jo jag tänkte faktiskt också på det. I Hogwarts är de ju alla väldigt olika trots att de är i samma elevhem, jämför bara Hermione och Neville! ;) Men det är ju kärnan i deras personlighet som avgör vart de hamnar, och det fungerar trots (kanske tack vare) mångfalden. Det var det jag saknade lite i Divergent. Och ja, det skulle vara riktigt intressant att se samspelet mellan falangerna. Vad som gör att det är ett bra sätt att bygga upp ett samhälle på. :)

      Radera
  3. Jag läste nyligen Divergent och gillade den riktigt mycket. Skall försöka läsa Insugent under sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte om den! :) Har läst Insurgent och tycker faktiskt det blev lite bättre i den. Ska snart läsa Allegiant.

      Radera