onsdag 9 juli 2014

En lista på tio contemporary-böcker som jag vill läsa

Jag har aldrig läst så himla mycket contemporary egentligen, men det senaste har det blivit några stycken. Jag tror att det beror mycket på att jag följer väldigt många på booktube som läser mycket contemporary, och jag blir ju sugen på att läsa nästan allt de pratar om, det är ju ganska logiskt.

Så nu tänkte jag visa en lista på tio stycken contemporary som jag är allra mest sugen på just nu. De är inte i någon speciell ordning. Vill ni veta mer om dem, klicka på titeln så kommer ni till deras Goodreads-sidor.


Looking for Alaska av John Green

Har inte läst något av den här författaren än. Nej, inte ens The Fault in Our Stars. I know, gasp! Osv. Missförstå mig inte, jag vill verkligen läsa den också, för det verkar som att verkligen alla älskar den. Men det känns som att hypen blossade upp lite nu igen när filmen kom ut och jag blev lite rädd bara, haha. Men ja, varför vill jag läsa just Looking for Alaska då? Den verkar faktiskt vara mer min stil än någon av John Greens andra böcker. Det verkar vara trasiga människor, kärlek och en internatskola. Vet inte vad det är med internatskolor, men jag vill läsa mer om dem. Gif mi moar bordin skool.


Forbidden av Tabitha Suzuma

Den här hörde jag för första gången talas om hos booktubaren Raeleen (padfootandprongs07). Den handlar om ett syskonpar som, på grund av deras mammas alkoholproblem, har behövt växa upp alldeles för snabbt och ta hand om sina tre yngre syskon. De har dessutom en hemlighet, de känner mer för varandra än vanliga syskon, de är kära i varandra...
Iih, jag gillar böcker som behandlar svåra och kontroversiella ämnen, om författaren kan hantera det. Livet är inte svart och vitt och det är fantastiskt när man hittar böcker som visar det. Jag hoppas detta är en sån bok.

Wonder av R.J. Palacio

Wonder handlar om August som har ett deformerat ansikte. När han föddes så trodde ingen att han skulle överleva, men det gjorde han. Han har hemundervisats under alla år. Men nu, tio år gammal, ska han börja i en vanlig skola. Det är en historia om modet att vara sig själv och vänskapens betydelse i våra liv.
Jag känner på mig att detta är en sån bok som, om den är bra, jag kommer gå runt och försöka få alla jag känner att läsa. Jag vill verkligen, verkligen läsa den så snart som möjligt. Den verkar fin. 


Winger av Andrew Smith

Vet inte allt för mycket om den här, men har ändå en känsla av att jag vill läsa den. Och ja, huvudpersonen går på en internatskola. Vad är det med mig och internatskolor? Don't know, men det lockar mig. Det och att han delar rum med den största mobbaren på skolan, är kär i sin bästa kompis och att den ska vara ganska komisk får mig att vilja läsa den nu, nu, nu.

 


Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz

Jag vet inte hur det är med er, men jag kan ibland redan innan jag läst en bok känna att jag älskar den. Har ingen aning om hur det är möjligt eller varför det blir så för vissa böcker och inte andra. Men oftast har jag faktiskt älskat dem efter att jag läst ut dem också. Det här är en sån bok för mig.
Den verkar inte riktigt ha någon handling. Den handlar om två killar som träffas, de är väldigt olika men blir ändå vänner. Det är väl någon coming of age-bok skulle jag tro. De flesta som läst den verkar i alla fall tycka att den är underbar.

Me and Earl and the Dying Girl av Jesse Andrews

Greg och Earl gör filmer tillsammans. En dag så tvingar Gregs mamma honom att återuppta kontakten med en barndomskompis, hon heter Rachel och har leukemi. Greg och Earl bestämmer sig föra att göra en film till henne, som visar sig bli "the worst film ever made".
Den verkar vara annorlunda. Tror dessutom att den är skriven som ett filmmanus, vilket verkar intressant. Så den vill jag absolut läsa!
The Piper's Son av Melina Marchetta

Detta är en sorts fristående fortsättning på Saving Francesca. Samma personer figurerar i den här boken, men istället för Francesca så är det Thomas Mackee som står i centrum.
Som ni kanske vet så tokälskar jag både Jellicoe Road och Saving Francesca och jag känner liksom att jag litar på Melina Marchetta att leverera skitbra böcker. Så jag kan verkligen inte vänta på att få läsa även den här.
Fangirl av Rainbow Rowell

Fangirl handlar, som man nog kan gissa på namnet, om ett fangirl. Hon är ett Simon Snow-fan och skriver fanfiction om det. Sinom Snow verkar vara en fiktiv motsvarighet till Harry Potter, och ja, jag kan väl inte förneka att det är en stor orsak till att jag vill läsa den här boken. Men den verkar faktiskt vara väldigt bra och annorlunda. Jag har i princip bara hört bra saker om den. Vill så klart också läsa Rainbow Rowells andra ungdomsbok Eleanor & Park, men Fangirl verkar vara mer i min smak. Hennes vuxenböcker, speciellt Attachments verkar också vara riktigt bra.



Love Letters to the Dead av Ava Delaira

Jag blev intresserad av den här så fort jag hörde talas om den på booktube. Den verkar så himla speciell! Den handlar om en tjej som precis har förlorat sin syster. I skolan får hennes klass i uppgift att skriva brev till döda personer. Hon valde att skriva till Curt Cobain, för att hennes syster älskade honom och för att han, precis som hennes syster, dog ung. Efter det första brevet börjar hon skriva till andra kända personer som dött unga.
Från början blev jag nog mest sugen på att läsa den för att hon skriver till Curt Cobain (<3 br="" bra="" den="" f="" ldigt="" men="" ocks="" r="" v="" verkar="" vrigt="">


Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck

Och sist, men inte minst: en svensk bok! Jag känner att jag läser alldeles för få svenska böcker. Och inte en enda av Lisa Bjärbo, vilket ju inte går ihop alls med att jag följer hennes blogg och älskar hur hon skriver.
Den här boken handlar om Hanna som är 18-19 år och Jens som är 24. De träffas på krogen och blir nästan osams, sen ses de på tunnelbanan och skrattar tillsammans, när de går av kan Hanna tänka sig att följa med Jens hem. Nästa gång de ses är genom  Jens nya jobb, på Hannas skola.
Vill verkligen läsa den här! 

4 kommentarer:

  1. Åh vilka bra tips! Blir sugen på att läsa flera böcker på listan =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och det finns så himla mycket mer än de här också, blir helt överväldigad ibland, haha. ^^

      Radera
  2. Har nyss läst ut The Fault in Our Stars och har Looking for Alaska hemma som jag vill läsa. Du borde verkligen läsa The Fault in Our Stars! Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe verkar vara en fin historia och har dessutom ett fint omslag. Jag blev också sugen på att läsa Fangirl och Love Letters to the Dead. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja, det ska jag absolut göra tids nog. :)
      Har precis köpt Aristole and Dante, så den kommer jag nog läsa ganska snart. Omslaget är verkligen ett konstverk i sig! :3

      Radera