torsdag 31 juli 2014

"Fantastic Beasts and Where to Find Them" av J.K. Rowling

Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Författare: J.K. Rowling
Sidantal: 123
Utgivningsår: 2001 (denna upplaga; 2009)

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: A copy of Fantastic Beasts and Where to Find Them resides on almost every wizarding household in the country. Now, for a limited period only, Muggles too have the chance to discover where the Quintaped lives, what the Puffskein eats, and why it is best not to leave milk out for a Knarl.

Mina tankar: Den här boken var så rolig att läsa. Jag har alltid tyckt att det är intressant med alla de olika varelserna och älskar de bitarna i böckerna när de var på bland annat lektioner i skötsel och vård av magiska djur. Tyckte också om inledningen i boken, med historian och "debatten" kring vart man ska dra gränsen mellan beast och being.

Jag tycker dock att det ibland kunde vara lite snål med information om vissa varelser. Det finns till exempel mer information om vissa av dem i bokserien, som inte fanns med alls i den här. Dessutom saknades det avsnitt om Thestraler, Dementorer och Boggarter.

Hur som helst så var det en väldigt fin bok och den väckte Harry Potter-nostalgin hos mig (som i och för sig aldrig är så svårväckt, men ändå). Den får även lite plus i kanten för alla nerklottrade kommentarer från Harry och Ron. Så himla roligt när de har skrivit ner små pikar riktade mot Hagrid hela tiden. ^^



Betyg: Den får 4/5 av mig, den var fin och så men inte riktigt lika fyllig som den skulle kunna vara.

Andra extraböcker till Harry Potter: 
The Tales of Beedle the Bard
Quiddith Through the Ages

4 kommentarer:

  1. Åh den vill jag jättegärna läsa! :)

    SvaraRadera
  2. Denna köpte jag ungefär när den kom ut, så sjukt mysig, särskilt med alla kommentarer och grejer. Synd att den inte var längre bara. Kan se framför mig en tjock läderinbunden variant i bokhyllan hehe...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jaa, exakt så! Det skulle vara awesome :D

      Radera