måndag 21 juli 2014

"Insurgent" av Veronica Roth

Titel: Insurgent
Serie: Divergent #2
Författare: Veronica Roth
Sidantal: 529
Utgivningsår: 2012

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Tris has survives a brutal attack on her former home and family. But she has paid a terrible price. Wracked by grief and guilt, she becomes ever more reckless as she struggles to accept her new future.

Yet if Tris wants to uncover the truth about her world, she must be stronger than ever... because more shocking choises and sacrifices lie ahed.



Mina tankar: Åh. Jag har väntat alldeles för länge med att skriva något om den här. Men jag tycker det var lite svårt att formulera några vettiga tankar, eftersom jag dels inte tyckte Divergent var någon superbok, och dels läste Insurgent under min lilla lässvacka. Hade jag läst den mer intensivt och inte bara lite då och då så hade jag nog kommit in i den bättre. Men jag ska skriva ner det jag kommer ihåg att jag kände om den i alla fall.

Läsningen gick lite segt under de första 150-200 sidorna. Men jag hade ju ingen lust att läsa någonting då så jag ska inte döma den efter det. När jag väl kom in i boken framåt mitten någonstans så gick det lite lättare.

Jag störde mig verkligen på ett val som Tris gjorde, men det ledde ändå till att den delen av boken blev så himla spännande. Ni som läst kanske vet vad jag menar; [då Tris blev tillfångatagen och Jeanine gjorde tester på henne]. Även om jag liksom satt och morrade åt Tris för hon var så himla dum ibland, så kan jag inte låta bli att tycka om henne. Hon känns verklig på något sätt, just på grund av sina brister. Till exempel det där med att hon suger på att hantera konflikter. Jag ville bara slå till både henne och Four flera gånger, haha. Men samtidigt så är det lite det jag gillar med dem, alla kan inte hantera konflikter på ett logiskt sätt och de reagerar så som många gör i verkligheten.

Från att ha varit ganska ointresserad och förvirrad under största delen av boken så blev jag plötsligt väldigt alert i slutet. Där fick man äntligen förklaringar till saker jag undrade över i Divergent, vilket var skönt även om det tog lite för lång tid att komma dit. Och omg, that cliffhanger! Nu när jag skriver om det så blir jag faktiskt riktigt peppad på att läsa Allegiant. Det är ju bra, för jag vill verkligen veta hur det slutar.

Citat/stycken:
"I hear my heartbeat, fast and strong. Soon, where that steady rhythm was, there will be nothing. And then rising from within me is a single thought:
I don't want to die." - s. 383

"'Got that gun?' Peter says to Tobias.
'No,' says Tobias, 'I figured I would shoot the bullets out of my nostrils, so I left it upstairs.'" - s. 390

Betyg: Den får 2/5 av mig.

Böckerna i serien: 
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant

2 kommentarer:

  1. Har precis fått hem Insurgent från Adlibris. Längtar efter att sätta tänderna i den. Men har några andra böcker jag skall läsa först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yey, det finns finns inte mycket som går upp emot att få hem en efterlängtad bok! :)

      Radera