måndag 28 juli 2014

Karaktärstaggen!

Har sett den här på en del bokbloggar nu och tycker den verkar rolig, så nu vill jag också göra den. Wehå, let's go!

1. Vilken karaktär är den bästa kick-ass karaktären? 
Oh, det finns så många! Men jag måste nog säga Daenerys Targaryen från Game of Thrones. Hon är verkligen kick-ass. Tänker speciellt (bland annat) på det här tillfället:

Dracarys! ^_^

2. Vilken karaktär ogillar du mest? 
Umbridge! Hon är liksom en sån där person som inte är ond själv, utan hon behöver någon i maktposition som backar upp henne, då kryper hon ur sitt hål och fjäskar sig in. Vilken äcklig jävla ragata hon är alltså.

3. Om du fick dejta en fiktiv karaktär, vem skulle det vara och varför? 
Dimitri frikkin Belikov från Vampire Academy. *.* Han är tyst och stark och mystisk. Har inte vågat se filmen än, för skådisen ser inte riktigt ut som jag tänkt mig honom. På bild ser han egentligen ut så som han beskrivs, men det är något som inte stämmer ändå. I mitt huvud är han perfekt. ♥♥♥

 
4. Om du kunde ändra någon karaktär på något sätt, vem skulle det vara och varför? 
Kan inte komma på någon specifik såhär på rak arm. Men karaktärsdrag jag har svårt för är när de är tjuriga och långsinta. När de liksom går runt och ältar saker. Jag förstår mycket väl varför de gör det ibland, men det blir drygt att läsa om karaktärer som bara inte kan släppa något som hänt för länge sedan.

5. Vilken karaktär tycker du gjorde massa felval utan att det tillförde något till boken? 
Alltså, jag kommer inte ihåg så mycket från House of Night, men gör inte Zoey en massa dumma val hela tiden och sätter sina vänner i fara? Har för mig att jag muttrade över henne en del när jag läste dem i alla fall. (Har fortfarande inte läst den två senaste som kommit ut, är lite sugen på det faktiskt. Men väntar nog tills den sista kommit ut på svenska också så att jag kan maraton-läsa dem. ^^)

6. Vilken karaktär var den bästa skurken som du älskade att hata? 
Joffrey och Ramsey från Game of Thrones. Jag kanske är sjuk, men jag gillar faktiskt att läsa om dem. Serien hade nog inte varit den samma om inte de var med. Alltså jag hatar dem verkligen och önskar dem en plågsam död ungefär hela tiden, men samtidigt så är jag typ fascinerad av dem. Kanske gillar jag att bli upprörd? Men det med Ramsey och Theon är typ bland det bästa i femte boken, så himla sjukt så jag satt typ och var rädd för att vända sidorna när jag läste det, men samtidigt kände jag någon morbid nyfikenhet över vad som skulle hända härnäst.


7. Bästa side-kick karaktären med mest hjärta? 
Hermione och Ron från Harry Potter. Bättre vänner får man nog leta länge efter. Ron för att han är så himla rolig, han kanske inte alltid är världens smartaste men han är alltid en vän. Hermione för att hon faktiskt nästan är världens smartaste. För att citera Ron i Deathly Hallows part 1: "And leave Hermione, are you mad? We wouldn't last two days without her!"


8. Vilken är din fiktiva favoritrelation? 
Rose & Dimitri från Vampire Academy och Katniss & Peeta från Hunger Games.

9. Vilken karaktär tycker du är starkast? 
Det finns hur många som helst, men den första jag  kom att tänka på är Luna Lovegood från Harry Potter. Det krävs nog en del mod för att vara sig själv på det sättet. Hon är verkligen excentrisk, kan tänka mig att hon och Dumbledore skulle komma väldigt bra överens. ^_^

10. Vilken är din favoritkaraktär? 
Alldeles för många för att det ska vara rimligt på något sätt, så jag slänger ur mig lite namn: Dimitri Belikov och Rose Hathaway från Vampire Academy. Arya Stark, Jon Snow, Daenerys Targaryen och The Hound från Game of Thrones. Sirius Black, Remus Lupin, Luna Lovegood, Dumbledore, Hagrid, McGonagall, Dobby, Hermione och hela familjen Weasley minus Percy (typ) från Harry Potter. Finnick Odair och Katniss Everdeen från Hunger Games. Tolke Fager och Loke från Blodsarvet. Charlie från The Perks of Being a Wallflower. 

11. Vilka taggar du? 
Alla som vill. :) 

2 kommentarer: