tisdag 29 juli 2014

"The Perks of Being a Wallflower" av Stephen Chbosky

Titel: The Perks of Being a Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Sidantal: 232
Utgivningsår: 1999

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Charlie is a freshman. And while he's not the biggest geek in the school, he is by no means popular. Shy, introspective, intelligent beyond his years yet socially awkward, he is a wallflower, caught between trying to live his life and trying to run from it. Charlie is attempting his way through uncharted territory: the world of first dates, mixed tapes, family dramas and new friends; the world of sex, drugs and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite. But Charlie can't stay on the sideline for ever. Standing on the fringes of life offers a unique perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor.

Mina tankar: Den här har egentligen inte någon specifik handling på det sättet som böcker vanligtvis har, utan det är mest vardagsbetraktelser under en tid av Charlies liv. Från det att han börjar High School och ungefär ett år framåt. Det handlar om skolan, relationer till familj och nya vänner. Han är väldigt analytisk av sig, vilket kan vara bra, men han är nog nästan lite för analytisk för sitt eget bästa. Han anstränger sig så mycket att tänka igenom saker ur alla möjliga håll och kanter att han inte riktigt deltar i livet, han bara betraktar det. Men han är så himla fin, Charlie, och det märktes verkligen hur han växte som person under årets gång.

The Perks of Being a Wallflower är skriven i brevform. Det passade väldigt bra och dessutom känns det som att man kom lite närmare Charlie på det sättet. I och med att han tänker så himla mycket hela tiden så blev hans brev lätt lite babbliga och han gled ofta in på sidospår. Men jag tycker faktiskt bara att det var roligt, för han kom på det själv ibland och ursäktade sig innan han kom tillbaka till det han skrev om från början. Det blev aldrig jobbigt på något sätt för det var så tydligt bara att det var så han var och jag trivdes i hans huvud, om man kan säga så.

Jag gillar förresten nästan alla karaktärer i den här boken. Jag tror att de flesta kan relatera till någon av karaktärerna för de är alla så välskrivna och egna. Mest gillar jag nog Patrick och Sam, de två personerna han umgicks mest med. De är båda äldre än honom, i början tyckte jag det var lite konstigt att de valde att umgås med honom, för han är trots allt ganska speciell. Men jag antar att de såg något i honom som inte många andra gjorde.

Om ni inte har gissat det redan så tyckte jag så väldigt mycket om den här. Jag får fortfarande, en månad efter att jag läste den, en sån där kärleksklump i magen när jag tänker på den. Det är lätt den bästa coming of age-bok jag läst. ♥

Citat (från goodreads):
  •  "We accept the love we think we deserve."
  •  "So, this is my life. And I want you to know that I am both happy and sad and I'm still trying to figure out how that could be."
  • "And in that moment, I swear we were infinite."
  • "I just need to know that someone out there listens and understands and doesn't try to sleep with someone even if they could have. I need to know these people exist."
  • "It's much easier not to know things sometimes."
Himla bok till att vara full med asbra citat, vill ta med allt. 

Betyg: En solklar femma, detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar