tisdag 15 juli 2014

"The Unbecoming of Mara Dyer" av Michelle Hodkin

Titel: The Unbecoming of Mara Dyer
Serie: Mara Dyer #1
Författare: Michelle Hodkin
Sidantal: 452
Utgivningsår: 2012

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Mara Dyer doesn't think life can get any stranger than waking up in a hospital with no memory of how she got there. It can. 

She believes there must be more to the accident she can't remember that killed her friends and left her mysteriously unharmed. There is.

She doesn't believe that after everything she's been through, she can fall in love. She's wrong.

Mina tankar: Jag har sett denna figurera på en hel del bokbloggar och även booktube, jag tyckte med en gång att den verkade väldigt intressant, mycket på grund av att många tyckte den var så läskig.

Till att börja med så var Maras syner/vanföreställningar väldigt smygande och ganska diskreta. Men det växte snabbt och hon fick svårt att skilja på vad som var verkligt och vad som inte var det. Jag tycker dock att den biten av boken kunde ha östs på med lite mer händelser för jag kände aldrig riktigt att jag själv freakade ur och kände liksom att jag verkligen brydde mig om det var saker var verkliga eller inte. Enda gången var faktiskt när [Maras lillebror blev kidnappad], det hela kändes väldigt skumt och jag undrade vad som hände och misstankarna flög runt i huvudet på mig. Men utöver det så kände jag hela tiden att jag kunde genomskåda det liksom.

Den visade sig dessutom vara paranormal. Alltså, jag förstod väl att den var det egentligen. Men det visade sig vara något mer än bara posttraumatisk stress, och jag vet inte riktigt, jag är egentligen inte så mycket för paranormal. Hade nästan föredragit om det hade varit mer PTS och mindre paranormal, för de bitarna av boken som jag tyckte var bäst för oftast när hon fick tillbaka minnesfragment från olyckan. Jag tycker dock att det var en bra koppling mellan PTS och paranormal-elementen, liksom att allt skylls på PTS från början, men det bara går mer och mer utför efter det.

Jag fastnade aldrig riktigt för Mara. Vet inte riktigt varför, det är väl bara så ibland. Däremot så tyckte jag väldigt mycket om hennes bröder. Lillebrorsan var så himla söt och rolig, och Adam verkar ju vara den perfekta storebrodern. Noah tyckte jag verkligen om i början, jag gillar ju nästan alltid the bad boys, heh. MEN, när han visade sig vara någon helt annat än vad man först trodde och till exempel började knyta Maras skosnören åt henne... Nej usch, då tappade han mig. Det var bara så löjligt, haha! ^^ En person jag tyckte väldigt mycket om var Jamie. Jag önskar verkligen att han fick mer plats i boken, för han var väldigt rolig och annorlunda. En sådan som jag själv skulle vilja ha som vän.

Nåja. Trots att jag hade några problem med boken så tycker jag att den var bra. Den blev aldrig tråkig och det hände någonting hela tiden. Och OMG that cliffhanger! Jag är verkligen taggad på att läsa fortsättningen. 

Betyg: 4/5 får den av mig.

Böckerna i serien: 
The Unbecoming of Mara Dyer
The Evolution of Mara Dyer
The Retribution of Mara Dyer (ej utkommen)

3 kommentarer:

  1. Vilken bra blogg! Räkna med en ny läsare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Vad glad jag blir. :)

      Radera
    2. Åh, The Evolution of Mara Dyer vill jag också läsa - den verkar så himla bra! :)

      Radera