måndag 4 augusti 2014

"A Game of Thrones" av George R. R. Martin

Titel: A Game of Thrones
Serie: A Song of Ice and Fire #1
Författare: George R. R. Martin
Utgivningsår: 1996
Sidantal: 803

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: As Warden of the north, Lord Eddard Stark counts it a curse when King Robert bestows on him the office of the Hand. His honour weighs him down at court where a true man does what he will, not what he must... and a dead enemy is a thing of beauty.

The old gods have no power in the south, Stark's family is split and there is treachery at court. Worse, the vengeance-mad heir of the deposed Dragon King has grown to maturity in exile in the Free Cities. He claims the Iron Throne.

Mina tankar: Det var andra gången jag läste den här boken nu, men eftersom min första recension på den här bloggen var den tredje boken i serien så tänkte jag försöka skriva något om första och andra boken nu när jag läser om dem istället. Det känns av någon anledning svårare att göra det efter andra gången, men jag ska försöka få ihop något vettigt ändå. :)

Som ni nog vet vid det här laget så älskar jag de här böckerna, och jag älskade första boken ännu mer andra gången. Det som jag tyckte var så roligt med att läsa om den här var att jag upptäckte så mycket saker som jag missat första gången jag läste den. Då lade jag mest märke till sakerna som drev handlingen framåt, men nu märke jag så mycket ledtrådar och symbolik som man inte kan förstå i början men som ändå var med. De här böckerna är som gjorda för att läsas om, flera gånger.

Karaktärerna är helt fantastiskt bra skrivna. Det är som att han har skrivit om riktiga människor. Det berikar verkligen storyn på något sätt, för man kan aldrig förutsäga att någonting visst kommer hända eller att någon kommer göra si eller så. För när man tror att man har kommit underfund med en person så visar det sig att de inte gör alls så som man trodde.

Det var riktigt roligt att komma tillbaka och läsa om mina favoritkaraktärer från början igen. Det fanns en del saker jag glömt och omläsningen gjorde att jag förstod vissa saker som händer längre fram lite bättre. Och ååh, de är alla så små och så naiva och det vet ingenting om allt hemskt som kommer hända och jag vill bara krama dem lite. *försöker hoppa in i boken*

De här böckerna är så sjukt massiva. Inte bara i volym, utan hela storyn, karaktärerna och intrigerna; det är så väl genomtänkt och ihopvävt att det på något sätt blir mer än bara en bokserie. Alla författare har ju kommit på sina egna världar, men de är ofta begränsade till en mindre plats eller några ställen. George R. R. Martin har verkligen skapat en HEL VÄRLD. Olika länder, folkslag, språk och religioner. Och det är så stort.

Jag älskar komplexiteten i boken, alla långa beskrivningar och samtal mellan människor. Men visst kan den också vara jobbig att ta sig igenom, just på grund av det. Så klart händer det mycket grejer även i första boken, men det är så mycket text att ta sig igenom hela tiden. Är man ingen van läsare eller föredrar ett snabbare tempo kan det vara lite övermäktigt. Men om man bara bestämmer sig för att ta sig igenom dem så lovar jag att det är värt det.

Quotes are coming:
Jag glömde skriva upp sidnumren de är ifrån, dumt! Men de går att hitta på Goodreads också.
  • "The man who passes the sentence should swing the sword. If you would take a man's life, you owe it to him to look into his eyes and hear his final words. And if you cannot bear to do that, then perhaps the man does not deserve to die." - Ned Stark
  • "Never forget what you are, for surely the world will not. Make it your strength. Then it can never be your weakness. Armour yourself in it, and it will never be used to hurt you." - Tyrion Lannister
  •  "Bran thought about it. 'Can a man still be brave if he's afraid?'   'That is the only time a man can be brave,' he's father told him." - Ned Stark
  • "A mind needs books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
  • "Fear cuts deeper than swords." - Arya Stark



Betyg: Det skulle ju vara snudd på straffbart att ge den mindre än 5/5. ♥

Böckerna i serien: 
1. A Game of Thrones
2. A Clash of Kings
3. A Storm of Swords
4. A Feast for Crows
5. A Dance with Dragons

2 kommentarer:

  1. Alltså... jag har påbörjat denna flera gånger genom att läsa första sidan. Sen tänker jag på hur tjock boken är, hur tunn sidorna är och hur små bokstäverna är. Skulle det inte gå snabbare att läsa bibeln? Dock så kanske inte den är lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Om du verkligen vill läsa den så tipsar jag om att inte ha någon tidspress. Att bara läsa det antalet sidor i den varje dag som du känner att du orkar. Ett kapitel brukar vara runt 10 sidor tror jag, det kan ju vara lagom kanske? :)

      Radera