söndag 10 augusti 2014

"Seraphina" av Rachel Hartman

Serie: Seraphina #1
Sidantal: 467
Utgivningsår: 2012
Goodreadssnitt: 4,03
Mitt betyg: 4,5

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Four dacades of peace have done little to ease the mistrust between humans and dragons in the kingdom of Goredd. Folding themselves into human shapa, dragons attend as court as ambassadors, and lend their rational, mathematical minds to universities as scholars and teachers. As the treaty's anniversary draws nears, however, tensions are high.

Seraphina Dombegh has reason to fear both sides. As an unusually gifted musician, she joins the court just as a member of the royal family is murded - in suspiciously draconian fashion. Seraphina is drawn into the investigation, partnering with the captain of the Queen's Guard, the dangerously perceptive Prince Lucian Kiggs. While they begin to uncover hints of a sinister plot to destroy the peace, Seraphina struggles to protect her own secret, the secret behind her musicial gift, one so terrible that its discovery could mean her very life.

Mina tankar: Jag har tidigare bara läst böcker där drakar framställs som djur, ofta smarta och känsliga, men fortfarande djur. Även om de i Seraphina inte var som djur, så var de verkligen inte förmänskligade heller. De var smarta och sluga, de ställde upp som lärare för människor och de kunde verkligen sin filosofi. De kunde lätt misstas för människor, men det var ändå något med dem som gjorde att de var olika. Det var verkligen helt unika drakar och det var riktigt intressant att läsa om dem.

Jag gillade verkligen karaktärerna i den här boken. Seraphina kunde vara sådär härligt tjurig (vad är det med mig och tjuriga karaktärer?), men hon var också lojal, smart och visste vad hon ville. Lucian Kiggs var så charmig och smart och jag älskade hans humor. Princess Glisselda, så olika alla andra vid hovet, väldigt öppensinnad och beredd att ändra sina värderingar om saker och ting. Och så får vi inte glömma Orma, han var perfekt. Stel och egentligen ingen hitt, men på något sätt lyckades han vara rolig hela tiden, även fast han inte menade det. Utöver huvudkaraktärerna fanns det många väldigt intressanta bikaraktärer. Det fanns liksom inte bara där i skuggorna, utan alla bidrog till handlingen på något sätt.

Seraphina hade sin lilla hemlighet om vem hon egentligen var. Jag vet inte varför, men jag blev inte särskilt förvånad över svaret. På något sätt kändes det ganska självklart, och inte alls så chockande som det var meningen att det skulle vara. Trots det tyckte jag väldigt mycket om det, för när en väl fick veta om hennes hemlighet så tillkom det en massa spännande saker och jag har en känsla av att just den biten kommer vara extra intressant i nästa bok.

För att vara en ungdomsbok så var den faktiskt ganska svårläst. Det fanns en hel del ord som jag fick kolla upp i en ordbok under tiden, och det har jag inte behövt göra på länge. Dessutom fanns det många nya ord som hörde till den världen, alltså namn på saker och ting. Det fanns ett register längst bak i boken, vilket jag inte upptäckte förrän jag läst hälften av boken. ^^ Men när jag väl vande mig vid det så uppskattade jag det, för det gav ännu lite mer liv åt berättelsen på något sätt.

Andra boken, Shodow Scale, kommer ut i mars nästa år. Jag tror den kan bli riktigt bra!

Citat och sånt: 
  • "[...] 'I-I value your continued existence.'
    I could not speak; he had pierced me to my very heart.
    "
  • "There is blindness in sight, and folly in cleverness. Be patient: even the brightest fire burns itself out."
  • "We were all monsters and bastards, and we were all beautiful."
  • "Sometimes the truth has difficulty breaching the city walls of our beliefs. A lie, dressed in the correct livery, passes through more easily."
  • "I'm attracting small children, shoo it away won't you?"

2 kommentarer: