söndag 28 september 2014

"Krigarhjärta" av Henrik Larsson

Serie: Blodsarvet #1
Sidantal: 569
Utgivningsår: 2008
Goodreads-snitt: 4,12
Mitt betyg: 5

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: 9-årige Eriks liv tar en dramatisk vändning när den lilla by han lever i skövlas av ett krigarfölje. Han blir tillfångatagen och förs som slav till ett stenbrott i det främmande och varma Söderland.

Åren går och Erik växer sig allt starkare. Långsamt börjar han förstå att han inte bara är en vanlig bondpojke, utan att ödet har något mer i beredskap för honom...

Mina tankar: Den här boken känns väldigt väl genomtänkt. När jag tänker tillbaka på historien från början till slut så är det som att vägen dit var spikrak, även om den så klart hade sina vändningar och avstickare. Men det känns som att författaren hela tiden visste vart han skulle föra historien. Tycker ofta det känns med serier som att första och sista boken skiljer sig mycket från varandra, som om författarna kommer på en del händelser under skrivandets gång. Men så kändes det inte med den här.

Fantasyelementen är så lågmälda i början att de knappt finns där överhuvudtaget, det trappas upp något under seriens gång, men det förblir lågmält. Jag tycker verkligen om det med boken, för det känns lite som att den då måste prestera med allt annat, och inte bara ta till några drakar så är saken klar. Det känns också som om författaren har hämtat inspiration från den nordiska mytologin, vilket jag verkligen gillar.

En stor del av boken skildrar Eriks ganska speciella uppväxt. Jag tycker det var riktigt bra gjort, det är trovärdigt. Det blir liksom aldrig krystat och en märker tydligt när han blir äldre även fast en fortfarande känner igen Erik i den "nya" personen som tar form. Larsson har skapat några andra riktigt bra och intressanta karaktärer också. Loke är ju helt underbar, jag har en svag punkt för Tolke, Vanja är riktigt kick-ass, och jag tycker till och med om Irna.

Henrik Larsson har faktiskt jämförts med George R.R. Martin, och jag kan absolut se varför. Båda har ett lite kargt skrivsätt, det är samma slags lågmälda fantasy (även om GoT faktiskt har drakar ^^). Krigarhjärta är inte i närheten av lika stort bara, men jag skulle rekommendera den här serien till er som tycker att Game of Thrones är för tungt att ta sig igenom.


Böckerna i serien:
1. Krigarhjärta
2. Isöhäxan
3. Profetens tid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar