lördag 6 september 2014

"Nordiska väsen" av Johan Egerkrans

Sidantal: 126
Utgivningsår: 2013
Goodreadssnitt: 4.54
Mitt betyg: 5/5

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Om boken: De går under många namn de osynliga, oknytt, skrömt, de övernaturliga. De antar många former och de lockar, förför och förgör.

Nordens mörka skogar, djupa sjöar och höga berg hyser en mängd mystiska varelser. Vi ser dem inte om de inte väljer att visa sig, men de gör sig ständigt påminda. När någon mystiskt försvinner i skogen, när man hör märkliga ljud på vinden, när mjölken surnat över natten är det de övernaturliga som varit framme. Förr i tiden var de en naturlig del av vår värld, ett sätt att påminna människor om att ha respekt för naturen.

Egerkrans vackra bok gör en djupdykning i nordens rika folktro och presenterar ett brett urval av de väsen han själv anser vara de viktigaste och mest fascinerande. Med detaljrika, sinnliga bilder och initierade texter tas man med på en magisk resa.

Mina tankar: Jag var helt lyrisk när jag fick hem den här boken. Lyckligare än vad jag brukar vara när jag får hem beställda böcker, mycket på grund av att den är så himla fiiin. Och jag kan säga att den känslan fortsatte jag att känna varje gång jag läste i den.

Den är helt enkelt underbar. Varje sida är som ett eget litet konstverk och det finns hela kapitel om väsen jag inte ens visste fanns. Jag gillade verkligen sättet han skrev om dem på; att han tog upp saker de kunde göra mot en om de blev sura eller förolämpade, vad man skulle akta sig för med vissa och vad som var okej för andra. Det blev personligt på något sätt. Dock är det ingen bok en plöjer igenom på en kväll, trots att den är ganska tunn. Den gör sig bäst i små doser, för att en verkligen ska uppskatta alla kapitel och bilder.

Och vi måste prata om illustrationerna. Jag älskar dem! De känns sådär mystiska och de mulliga färgerna ökar liksom känslan av urskog. De lyckas verkligen fånga det viktigaste i texten. Det är överlag ett väldigt fint upplägg i boken. Det finns illustrationer över hela sidor, ibland bara lite i kanterna och små vid vissa skisser finns citat utplockade ur texten.

Lite smakprov... 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar