onsdag 31 december 2014

De bästa böckerna under 2014

Det känns alltid lika konstigt att tänka tillbaka på ett år som gått. På ett känns det som att det har gått hur fort som helst, men när jag tittade längst bak på goodreads-utmaningen för att se vilka böcker jag läste i början av året så kändes det som att det var en halv evighet sedan.

Här tänkte jag sammanställa en lista på mina top tio favoritböcker från 2014! De står utan inbördes ordning, för att välja bara EN favorit av mina tio svårt utvalda är helt omöjligt. ^^ Så här kommer en massa superlativ:


♥ Tomorrow, When the War Began
Denna punkten innefattar hela serien. ^^ Det är en av mina favoritserier genom alla tider typ. Läste och älskade dem för första gången i 7an, och nu sju år senare så läste jag dem och älskade dem igen. Actionpackat, med trovärdiga reaktioner på trauma - me like!

♥ Saving Francesca
Så himla fin och Frankie flyttade rakt in i mitt hjärta. En riktigt bra skildring av depression och hur det påverkar resten av familjen.

♥ Nattens Cirkus
OMG, hypen! Ett tag var det ju som att alla läste den här. Men den förtjänar uppmärksamheten, för den var så bra, speciell, mystiskt och hade ett otroligt fint språk.

♥ Jag, En
Jag vet inte om det ingår genus och så skolans kursplaner och så numera, men om det gör det så skulle detta vara en alldeles ypperlig bok att ha med. Den visar verkligen på ett fint sätt att det inte borde spela roll vilket kön en identifierar sig eller inte identifierar sig med. Dessutom ett intressant koncept att En inte har någon egen kropp och därför flyttar runt i andras kroppar, och det är där det kommer in att det inte spelar någon roll - för han bor i både tjejer och killar.


♥ En man som heter Ove
Helt fantastisk! Jag tror att nästan alla kan känna igen den typen av gubbe som Ove är, men den blir så himla fint sen när en verkligen lär känna honom på djupet. Satt och grät och skrattade högt till varje sida. Inget att läsa in public då med andra ord, om en är känslig för det. ;)

♥ Seraphina
Tyckte verkligen väldigt bra om den här. Speciellt för att drakarna var så unika och för Seraphinas hemlighet.

♥ The Perks of Being a Wallflower
En fin bok om att gå i high-school och inte riktigt passa in i ramarna. Charlies berättarröst var bara så himla härlig, babblig och smart.


♥ Nordiska väsen
Intressant faktabok med typ världens finaste illustrationer. Helt enkelt.

♥ Kärleken
Hur mycket jag än tycker om de andra böckerna så kan jag nog säga att detta är den viktigaste. En kommer så nära, det berör så djupt och det gjorde typ fysiskt ont i själen att läsa den. Berättarrösten var helt enkelt perfekt.

♥ Kaninhjärta
Otroligt fin bok om kärlek, liv och död. Språket var verkligen vackert och fångande.

2 kommentarer:

  1. Nattens cirkus är verkligen en unik bok, med ett otroligt fint språk! :)

    SvaraRadera