söndag 7 december 2014

"Dödssynden" av Harper Lee

Originaltitel: To Kill a Mockingbird
Författare: Harper Lee
Översättare: Jadwiga P. Westrup
Utgivningsår: 2013 (1960)
Sidantal: 285
Goodreads-snitt: 4.23
Mitt betyg: 4.0

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, där ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad på våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin. Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper.

Mina tankar: Den boken hittade jag i det lilla perrongbiblioteket som jag har bloggat om här. Blev jätteglad eftersom jag velat läsa den hur länge som helst. Såhär i efterhand kan jag tycka att det var lite tråkigt att jag inte läst den den på engelska, för den var verkligen bra och det var inte så svårt språk som jag trodde att det kunde vara.

Till att börja med så tycker jag att den var skriven på ett så fint sätt. En får läsa om händelserna genom ögonen på en 9-årig flicka. Vilket kändes väldigt annorlunda eftersom det inte är en barnbok, utan handlar om tunga ämnen som våldtäkt och rasism. Jag gillade det, för det gjorde att saker belystes på ett helt annat sätt än vad de annars gör.

Första hälften av boken är mest en barndomsskildring. Det var så mysigt, för jag kände igen mig i så mycket, som hur de sprang mellan gårdarna under sena sommarkvällar och lekte. Under andra hälften av boken började de allvarliga sakerna hända och det blev riktigt spännande.

Tyvärr kände jag inte riktigt den där käftsmällen som utlovades. Jag menar, visst - Atticus var kick-ass, och anklagelsen var ju hemsk. Men jag känner lite att det kanske var en större käftsmäll under den tiden den skrevs. Den är ju dock fortfarande relevant, och trots att den inte var riktigt lika vass i slutet som jag förväntade mig, så var den riktigt bra. Rekommenderar den till alla.

Citat och sånt:

  • "Han kanske kunde gjort mig litet illa, medgav Atticus, men du ska få se, min pojke, du kommer att förstå folk litet bättre när du blir äldre. En mobb består alltid av människor, hur det än är. Mr Cunningham var en del av en mobb igår, men han var ändå en man. Varenda mobb i vartenda sydstatssamhälle består alltid av människor, förstår du - fast det hedrar dem inte särskilt, eller hur?" s. 161
  • "... Nej, Jem, jag tror bara det finns en sorts människor. Människor." s. 231

2 kommentarer:

  1. Jag blev nog också lite besviken på den här faktiskt. Inte för att den är dålig, men jag hade nog för höga förväntningar. De är ju helt klart en hyllad bok..

    SvaraRadera