onsdag 31 december 2014

"Kaninhjärta" av Christin Ljungqvist

Titel: Kaninhjärta
Författare: Christin Ljungqvist
Sidantal: 273
Utgivningsår: 2012
Goodreads-snitt: 3.66
Mitt betyg: 5.0

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Mary och Anne är enäggstvillingar, och det är svårt att veta vart den ena börjar och den andra slutar. De ser sig båda som den starka, den som bär den andra, den som har ansvaret. Sedan de var små har de sett sådant som andra inte ser, känt sådant som andra inte känner. Anne ser andar, och Mary känner dem inta hennes kropp. Tillsammans utgör de ett medium.

Av vad som tycks vara en slump kommer de i kontakt med en medial grupp, som söker efter en liten flicka. Hon försvann för nio månader sedan och förmodas vara bortrövad och kanske mördad. Polisen har inga misstankar om vem gärningsmannen är, men med gruppens hjälp närmar sig Mary och Ann ett svar.

Mina tankar: Alltså, jag måste börja med att säga att den här boken är så fruktansvärt vacker. Jag älskar verkligen Chrinstin Ljungqvists sätt att skriva, lite liknande det jag gillar med Melina Marchetta, att det blir långa meningar med många "och", för att få med så mycket som möjligt. Det är en nerv i texten, det känns så närvarande och helt perfekt. Texten liksom sjungs fram över sidorna och det bara flyter på så himla lätt.

Även om den är värd att läsas enbart för hur vacker den är så har den också andra kvalitéer. Den är fruktansvärt spännande. Det ligger en ständig oro i luften, för att tiden inte räcker till - för allt och för alla. Den var inte så himla läskig som jag först trodde att den skulle vara, men jag satt ändå och vred mig när jag läste den för det var så mycket ångest. Ångest för att de kanske inte orkar, och för att de kanske inte räcker till för varandra.

Ett bonuspoäng får den också för att en person i boken är homosexuell utan att det problematiseras. Det är liksom inte en del av handlingen, utan hon bara är det. Punkt.

Nu är jag så fruktansvärt sugen på att läsa Ljungqvists övriga böcker; Fågelbarn och Rävsång (så himla fina titlar!). Det verkar som att några personer som var med i Kaninhjärta även kommer att vara med i någon av dem, spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar