tisdag 30 december 2014

"Kärleken" av Jonas Gardell

Titel: Kärleken
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar #1
Författare: Jonas Gardell
Sidantal: 291
Utgivningsår: 2012
Goodreads-snitt: 4.16
Mitt betyg: 5.0

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: En skildring av 1980-talets Stockholm, sjukdomen aids och de som drabbas. Här finns Rasmus som 1982 lämnar den lilla bruksorten Koppom och kastar sig ut i de homosexuellas Stockholm, Benjamin som är Jehovas vittne och en dag ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen som Gud någonsin skapat.

Mina tankar: Okej, jag inser att jag är lite efter med den här serien så de flesta har nog redan läst den. Men jag säger ändå att den här boken är så himla viktig. Den är bra på så många olika sätt, men en grej är att det inte bara är en vanlig skönlitterär historia, utan mitt i allt vävs fakta om olika saker in. Till exempel när det första fallet av aids kom till Sverige och hur symptomen kunde se ut på olika personer.

Själva upplägget på hur berättelsen drevs fram var helt perfekt. Parallellt som det handlar om en persons nutid kunde det i nästa stycka beskriva ett ögonblick ur samma persons barndom, eller saker som skulle hända i framtiden. Det låter kanske rörigt, men det var det inte. Ett sådant tillfälle i boken då jag tycker det var extra snyggt gjort var när Rasmus hade sex med en man för första gången så fick man läsa om hans föräldrar som samtidigt satt hemma i sitt kök och oroade sig för normala saker, men irrelevanta i sammanhanget. Som att hans pappa (har jag för mig) hade hört att en i stora staden Stockholm kunde köpa apelsiner som någon hade sprutat in droger i. Det slog mig extra hårt just då, att det här är inte bara en vanlig historia, detta har hänt på riktigt. Att gömma och dölja delar av sig sig själva var livet för så många människor.

En annan sak jag uppskattade var humorn. Speciellt Paul, då. Han var så himla charmig och jag tycker verkligen det var fint att läsa om gemenskapen som han skapade för så många. Uppskattade också karaktären Benjamin och problematiken kring hans identitet som dels Jehovas vittne och dels som homosexuell. Att det ska vara så svårt att acceptera den kombinationen att folk måste dö, det är helt sjukt.

Hur som helst. Skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här ämnet, men stannar här. Om det finns någon kvar som inte har läst den här serien (jag har själv inte läst mer än första boken) så rekommenderar jag er verkligen att göra det! Kommer läsa andra boken så snart som möjligt.

Böckerna i serien:
1. Kärleken
2. Sjukdomen
3. Döden

2 kommentarer: