söndag 14 december 2014

"Profetens tid" av Henrik Larsson

Serie: Blodsarvet #3
Sidantal: 668
Utgivningsår: 2013
Goodreads-snitt: 4.14
Mitt betyg: 5.0

Köpt den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Erik Krigarhjärta och hans följe blir överraskade av ett bakhåll och måste fly hals över huvud. Med sig har de den mystiska bergskvinnan, Stormöga, som låter dem förstå att striderna bara har börjat... Gränserna mellan gott och ont börjar upplösas, vem är vän och vem är fiende?

Mina tankar: Till att börja med så tyckte jag om att den hoppade framåt i tiden, så att den är mer fristående från de tidigare böckerna. Det är intressant att få ta del av hur saker har utvecklats med tiden. Precis som jag misstänkte var Erik inte någon jättebra kung, inte för att han är dum eller så, utan han är alldeles för rastlös. Vilket nog är orsaken till många av de saker som hände i boken.

Jag gillade också de mer fornnordiska elementen som Larsson tagit med i handlingen. Det har ju varit en del redan innan, men vättarna var nya. Jag tyckte riktigt bra om deras gåtfulla och nyckfulla sätt. Gruppen som kallar sig Tigrarna tyckte jag också var himla intressanta. Den delen av boken var nog min favorit, satt som på nålar hela tiden för det var så spännande.

Jag har sagt det förut och jag måste säga det igen; jag älskar verkligen idén med skuggväktare! Utan att avslöja för mycket så får vi veta mer om den blodseden och hur den kan ge olika uttryck mellan olika personer. Tycker det var så intressant.

Loke har ju varit en av mina absoluta favoritkaraktärer genom alla böckerna och tycker ännu mer om honom i den här. Speciellt i jämförelse med de andra POV-karaktärerna som jag kunde störa mig så mycket på emellanåt. Han har utvecklats så mycket! Det har de i och för sig gjort allihop, naturligtvis, men han har utvecklats till det bättre tycker jag. Erik och Vanja verkar ju haft seriösa kommunikationsproblem och jag ville bara ruska om dem lite. Har de inte lärt sig någonting under de typ 10 åren som gått?! Utöver Loke så tycker jag fortfarande så himla mycket om Tolke, det är något med hans mörker som tilltalar mig. Vilket låter hemskt, but what can I say? Jag gillar komplicerade män. ;)

Hur som helst. Skitbra serie, som jag rekommenderar till alla som gillar fantasy och tjocka böcker, men inte riktigt orkar med Song of Ice and Fire. Eller om en bara är nyfiken på svensk fantasy, då är detta en bra grej.

Citat och sånt: 

  • "Vad har du gjort egentligen? Är allt det här blodet ditt?"
    "Nä, några droppar är nog Tolkes också. Jag tror jag lyckades skrapa upp hans knogar med mitt ansikte." - s. 119
Böckerna i serien: 
3. Profetens tid

2 kommentarer:

  1. Kanske man ska läsa serien! Funderade lite på det tidigare i år, men kände mig inte helt övertygad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt värt ett försök i alla fall! :)

      Radera