söndag 28 december 2014

"The Piper's Son" av Melina Marchetta

Titel: The Piper's Son
Författare: Melina Marchetta
Sidantal: 336
Utgivningsår: 2010
Goodreads-snitt: 4.06
Mitt betyg: 4.0

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Two years after his favorite uncle was blown to bits in a London Tube station, Tom has hit rock bottom. He's quit school and turned his back on his music and everyone that once mattered to him, including the girl he can't forget. Living with his single, pregnat aunt, working at the Union pub with his former friends, and reckoning with his grieving, alcoholic father, Tom's in no shape to mend what's broken. But what if no one else is, either?

Mina tankar: Melina Marchetta har verkligen en fantastisk förmåga att skapa trovärdiga karaktärer, familjeförhållanden och relationer. Hon lyckas få dem att bli helt vanliga, men ändå att de sticker ut så mycket från sidorna att de kryper in i själen på en. Den här boken är inget undantag.

I början tyckte jag att den var lite svår att komma in i. Eftersom den är en fristående fortsättning på Saving Francesca så föreställde jag mig på något sätt att det skulle vara samma bok. Men det var det så klart inte, och trots att det fanns många karaktärer som jag kände igen, så fanns det även en hel del nya. Och det var dem jag tyckte var lite svårt att hålla reda på i början, den nämndes uncle's hit och dad's dit. På grund av detta var jag lite orolig i början att jag inte skulle känna samma kärlek för den här boken som jag gjort för Jellicoe Road och Saving Francesca. Men ju mer jag lärde känna karaktärerna desto mer fäste jag mig vid dem. Och kärleken? Ja, den kände jag.

Den mest fantastiska karaktären i hela boken är, enligt mig, Georgie. Hon är Toms moster som vid 42 års ålder blev gravid med sitt ex och sörjer sin lillebror som dog alldeles för tidigt. Så himla messed up, så snäll, rolig och smart. Men trots alla sina egna problem har hon energi nog att bry sig om Tom och låta honom bo hos henne.

Även om den här boken hade kunnat stå på sina egna ben (blad?), så älskade jag verkligen att Francesca var med på ett litet hörn. Jag tyckte ju så mycket om henne i den föregående boken och saknade henne lite, så det var riktigt fint att se vad det blivit av henne.

En annan sak jag verkligen gillade var mejlen mellan Tom och Tara. Så himla smarta, roliga och klipska de är båda två.

Citat och sånt:

  • "But grieving people are selfish. The won't let you confort them and they say you don't understand and they make you feel useless when all your life you've been functional to them."
  • "Even five minutes of your time can make someone's day,"
Andra böcker av Melina Marchetta: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar