fredag 9 januari 2015

Bokbloggsjerka 9-12 januari

Nu är det dags för 2015s första bokbloggsjerka, och frågan är: "Finns det någon tv-serie (eller hur många som helst) som du såg 2014 (eller åtminstone påbörjade förra året) som du skulle kunna tipsa om?"

Helt perfekt ämne om ni frågar mig, för bortsett från böcker så är det tv-serier som tar upp min tid. Det är så härligt när en hittar en ny serie som det redan finns flera säsonger av så att en kan ha maraton. Att bara kunna plöja avsnitt efter avsnitt, oh my. 

Tänker faktiskt börja med en serie som säkert alla redan sett, men som jag såg för första gången i somras, nämligen: Byffy the Vampire Slayer! Det är en sådan där serie som ofta (känns det som) slängs in som referens i olika böcker, andra tv-serier eller som folk bara snackar om. Så jag kom till en punkt där jag kände att okej, jag måste faktiskt se det här. Allmänbilda mig lite, typ. I början tyckte jag inte det var jätteroligt, det var nya monster och katastrofer hela tiden och det kändes lite hoppigt. Men det lugnade ner sig och det blev mycket, mycket bättre när jag lärde känna karaktärerna mer. Till slut kunde inte jag heller få nog av Buffy (så kick-ass är hon) och hennes vänner. Älskar Willow, Xander och Giles så mycket. Och Spike så klart. *fängörl* 


Den andra serien som hamnat på en egen liten plats i mitt hjärta är Orange is the New Black. Plöjde de två första säsongerna på fem dagar... Tänkte några gånger att jag kanske borde dra ut lite på det för att få det att räcka lite längre, men det gick inte så bra med den idén. Den har fått mycket hyllarop för att den klarar bechdeltestet, ni vet att det ska vara minst två kvinnor som a) pratar med varandra och b) om något mer än män. Sjukt att det är så ovanligt! Men denna serie då, alltså. Det är med sådana sjukt underbara kvinnor och jag älskar hur en som tittare får lära känna dem på djupet, inte bara för vilka de är nu utan för vilka de var innan fängelset. Extra plus för hbtq-personer! Och nej, de är inte lesbiska bara för att de sitter inlåsta i fängelse med andra kvinnor, utan några var det även innan det. Har bara två ord och ett utropstecken kvar att tillägga: SE DET! 

Vill även slå ett slag för The Walking Dead. Såg första säsongen under halloween, passande va? ^^ Säsong två och tre såg jag nu under julhelgen. Tycker det är awesome verkligen! Hade hört att andra säsongen skulle vara dålig, vilket jag inte tyckte själv när jag såg den. Kanske lite långsam, men absolut inte dåligt. Däremot när jag började se säsong tre så förstod jag lite bättre varför, för det blev sjuuhuukt spännande! Det är kanske inte de bästa kvinnoporträtten i serien, dock. Männen håller ställningen och kvinnorna svansar mest efter, Förutom en, hon kan verkligen ta i och göra skitjobb och drar sig inte för att säga sin åsikt eller att kräva sin rätt. Hade det inte varit för henne så hade det varit ganska sunkigt alltså. Men utöver det så tycker jag definitivt ni ska se den! Mycket spänning och blod. ^^ (Har bara sett tre säsonger, så spoila inte!


Har ni sett någon av dem? 

14 kommentarer:

  1. Orange is the new Black skulle jag vilja se.

    SvaraRadera
  2. Orange is the new black såg jag första säsongen av, men fastnade aldrig riktigt för den.

    SvaraRadera
  3. Jag var så himla bra på serier en gång i tiden, men sedan tog favoriterna slut ( utom Supernatural som tur är ). Walking dead började jättebra men blev rätt monoton efter ett tag, kanske man ska ge den en chans till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supernatural vill jag se!
      Vet inte hur långt du kommit i TWD, men det är klart att alla inte kan tycka om det. :)

      Radera
  4. Orange is the new black fick jag i julklapp så den ska vi nog se snart...

    SvaraRadera
  5. Orange is the new black la jag faktiskt ner efter första säsongen.

    SvaraRadera
  6. Orange is the new black kommer jag definitivt titta närmare på i år!

    SvaraRadera
  7. Bra val av allmänbildning! Svarade på din kommentar på min blogg, men säger det här också: Såklart du kan läsa seriealbumen! Dom är lättlästa, särskilt när man verkligen VILL läsa dem (det handlar ju om trots allt vårt scoobiegang! ^^)

    SvaraRadera
  8. Aha, Buffy handlar om vampyrer. Inte riktigt min grej alltså ;)

    SvaraRadera
  9. Jag har bara sett första avsnittet av OITNB, men hoppas se mer när jag får bättre ork!

    SvaraRadera