lördag 21 februari 2015

"Kunskapens frukt" av Liv Strömquist

Titel: Kunskapens frukt
Författare/illustratör: Liv Strömquist
Sidantal: 143
Utgivningsår: 2014
Goodreads-snitt: 4.43
Mitt betyg: 4.0
Köp den: Adlibris - CDON - Bokus
Handling: Liv Strömquists nya seriealbum Kunskapens frukt handlar om det som brukar kallas för det kvinnliga könsorganet. Vad är det för något? Och varför har mänskligheten ett så extremt osoft, bordelineartat love-or-hate-relationship med just denna mänskliga kroppsdel?

I en brokig mosaik bestående av gamla greker, stenålderskvinnor, Sigmund Freud, Magnus Uggla, prinsessan Törnrosa, hinduistiska gudinnor, Dogge Doggelito, biologiböcker och Stig Larsson försöker Liv Strömquist knåpa ihop en bild av det organ som Gustave Coubert kallade Världens ursprung.

Mina tankar: Det blev två premiärer för mig i den här, det var dels det första jag läst av Liv Strömquist och det var också mitt första seriealbum! Och den här gick inte av för hackor, alltså. 

Hon är ju riktigt vass, Liv. Hon tar tag i saker, vrider och vänder på det några varv tills en inser hur himla sjukt det är. Samtidigt som jag blir frustrerad över alla snubbar som tagit sig rättigheter att förklara om och bestämma saker över kvinnors kroppar i typ alla tider så skrattar jag högt så många gånger bara för alla smart ass kommentarer och liknelser. Ja, det är bara sjukt underhållande. Och fruktansvärt att den ens ska behövas. *kokar* 

Den är fullspäckad med fakta och historia. Det är väldigt intressant, men jag tvivlar på att jag hade orkat ta mig igenom samma fakta om det var i vanlig bokform, så jag är glad att det blev ett seriealbum. Om jag ska säga något mindre positivt så är det att många rutor var fyllda av bara text, intressant text förvisso, men det hade varit roligt med ännu mer bilder. Och även fast det är intressant med de historiska aspekterna så skulle jag velat ha lite mer nutid och vardagsanekdoter. 

Men allt som allt; den är sjukt bra, rolig, lärorik och väcker mycket känslor. Rekommenderar den till alla! 

Smakprov: 



2 kommentarer:

  1. Woho! Du borde kolla upp Kvinnor ritar bara serier om mens :)

    SvaraRadera