söndag 8 mars 2015

En smakebit på søndag

Smakebit på søndag ordnas av den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten och går ut på att en delar med sig av ett smakprov ur boken en läser för tillfället. Enda regeln är att undvika spoilers! :)

Min smakbit kommer från sidan 118 i Christin Ljungqvists Fågelbarn. 



"
 "Kanske du ska bikta dig?"
Hanna tittade ut över de parkerade bilarna och fick syn på mammas metallbruna Toyota, den var som en droppe choklad. "Jag förstår att du vill att jag-"
"Du kan hitta tröst hos Herren, Hanna. Du kan hitta sanningen, så slipper du känna dig vilsen." 
"Men det där är ditt, inte mitt. Du vet att jag inte, alltså, jag tror på nåt, men inte det som kyrkan står för. Min tro är friare än så, mer, jag vet inte, jordnära."
"Kristendomen är jordnära." 
"Jamen, du har ju alltid sagt det själv; hade jag levt för hundratals år sen hade kyrkan bränt mig." 
"Det där sa jag bara för att... jag menade det inte så." " 

16 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten, är lite sugen på att läsa den här, men tänkt läsa Kaninhjärta först. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, gör det! Rekommenderar verkligen Kaninhjärta, och så här långt känner jag att jag med säkerhet kan rekommendera Fågelbarn också. :)

      Radera
  2. Det var en ukjent bok for meg, men smakebiten var veldig fin og jeg ble nysgjerrig på den :-)

    SvaraRadera
  3. Detta är den enda bok som jag läst av författaren, men jag tyckte verkligen om den. Hoppas att du också gör det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gillar den verkligen än så länge! Kanske att Kaninhjärta (författarens första bok, där Hanna också figurerar som bikaraktär) är lite vassare. Tips! :)

      Radera
  4. Jo, kyrkan känns väl inte alltid så välkomnande...

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Ha en skön fortsatt kväll.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Den här boken gillade jag mycket!

    SvaraRadera
  7. har aldrig läst något av den här författaren. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Läste Kaninhjärta för ett bra tag sedan och både Fågelbarn och Rävsång har flyttat in i mina hyllor. Ska bara läsa dem också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så kan det gå! Då har du något att se fram emot i alla fall. :)

      Radera
  9. Tack för den smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Den här serien är jag väldigt intresserad av att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera