måndag 13 april 2015

"A Game of Thrones: The Graphic Novel, Vol. 1" av George R. R. Martin

Titel: A Game of Thrones: The Graphic Novel, Vol. 1 
Författare: George R. R. Martin
Illustratörer: Daniel Abraham och Tommy Patterson 
Sidantal: 240
Utgivningsår: 2012
Goodreads-snitt: 4.51
Mitt betyg: 3.0
Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Mina tankar: Till att börja med blev jag riktigt positivt överraskad över hur fin den var. Det märks verkligen att de har lagt mycket jobb på illustrationerna, både formgivningen och färgerna. Det var kul att de har fått med detaljer som inte kommit med i Tv-serien, som till exempel Daenerys lila ögon, och Tyrions brun/gröna. 

Jag gillar dessutom att det var så mycket bakgrundsdetaljer. Det var inte bara fokus på karaktärerna och det som var viktigt i scenen utan det fanns en hel del illustrationer av omgivningarna och inredningsdetaljer, utan att det blev rörigt på något sätt. 

Däremot om en ska ta upp själva handlingen så känns den tyvärr allt för tunn. För det mesta är det bara nyckelscenerna i alla kapitel som är med och det gav ett lite stressat intryck. Den kändes helt enkelt väldigt kortfattad, lite som en sammanfattning av boken bara. Dessutom tycker jag att den är lite hoppig vid karaktärsskiftena, eftersom det inte fanns några tydliga avslut som visade att det går vidare till nästa person. 

Måste bara ta upp en annan grej jag ändå uppskattade i slutet. Det är att de hade med extramaterial som visade skisser och gick igenom hur och vad de jobbat med i skapandet av boken. Det var riktigt intressant och fick mig faktiskt vid några tillfällen att gå tillbaka till vissa scener för att titta på bilderna igen. 


         Smakprov: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar