fredag 17 april 2015

Bokbloggsjerkan 17-20 april

Whoopedidoo, dags för jerkan hos Annika. Denna veckan är frågan: "Har du någon riktigt nördig, udda eller till och med pinsam bok i hyllan (enligt dina egna kriterier, min anm.)?

Något udda eller pinsamt skulle jag nog inte påstå att jag har i min bokhylla, har nog ganska vanlig boksmak ändå, haha. ^^ 

Nördigt däremot, det blir en helt annan femma. Jag skulle liksom bara ha kunnat ta en bild på hur mina äldsta Harry Potter-böcker ser ut, och det skulle tala för sig själv. Men det har väl inte undgått någon att jag älskar Harry Potter (och om det nu har det så kan jag väl säga det igen då, för er skull: Harry Potter är mitt liiiiv osv, do you hear me? Mitt liv säger jag!) så det kändes lite overkill att ta upp det jämt (även fast jag fick göra det nu ändå). Så härmed presenterar jag ett annat nördämne jag har: Vikingar och Nordisk mytologi och sådant. Inte alls brett ämne eller så, nej. 

Vikingen visste jag inte alls vad det var för en bok, men jag såg den längst in i ett dammigt antikvariat en gång och alltså, jag kunde inte bara lämna den där för jag kände att den hade sett mycket bättre ut hos mig. Det är en faktabok med massa historia, bilder från akreologiska utgrävningar, ritningar av deras båtar och kartor på vart de bodde. ALLT en kan önska sig, typ. Har inte läst ut hela, faktiskt inte ens halva. Men jag älskar den ändå. För den är så fin, och stor och det är mysigt att bläddra i den ibland. 

Nordiska väsen har nog ingen missat, den var ju väldigt poppis där ett tag. Och även jag pep (ja faktiskt) av förtjusning när jag fick hem den. Den är SÅ FRUKTANSVÄRT FIN. 

Och oh well, jag kan väl inte mycket alls om vikingar eller nordisk mytologi eller något sådant, men det är något med det som gör mig så himla intresserad. Och det räcker väl? Ja, det tycker jag. :) 


18 kommentarer:

  1. Håller med om att det är intressant!

    SvaraRadera
  2. Intressant böcker och fina ugglor.

    SvaraRadera
  3. Fin bild med ugglorna och intressanta böcker. ;)

    SvaraRadera
  4. Det finns en del böcker om mytologi här också, men att kalla det nördigt... Jag trodde det var helt normalt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, nördigt måste ju inte vara onormalt! :) Nördigt kan ju vara vad som helst egentligen. :)

      Radera
  5. Böckerna ser härliga ut!Ljusen är också väldigt fina!

    SvaraRadera
  6. Nordiska väsen har jag tittat på.... gillar sånt.

    SvaraRadera
  7. Nordiska väsen vill jag verkligen läsa, älskar ju den nordiska mytologin!

    SvaraRadera
  8. Både vikingar och övernaturliga väsen av olika slag är ju superintressant.

    SvaraRadera