onsdag 15 april 2015

"Kvinnor ritar bara serier om mens" av Sara Olausson (m.fl.)

Titel: Kvinnor ritar bara serier om mens 
Författare/Illustratör: Sara Olausson, m.fl.
Sidantal: 160
Utgivningsår: 2014
Goodreads-snitt: 3.77
Mitt betyg: 5.0
Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: En antologi med tecknade serier av kvinnor, som handlar om mens. Upprinnelsen är ett sommar­program av Liv Strömquist 2013 som hon (i lätt förkortad version) inledde: ”En gång i begynnelsen av min karriär som serietecknare träffade jag en manlig serietecknare som hade gett ut några album på ett riktigt förlag. Jag berättade att ”jag ritar också serier”. Då sa han: Jag hatar serier av kvinnliga serietecknare. Jaha… varför det? frågade jag. ”Jo, sa han, för kvinnor ritar bara serier om mens”. 


Mina tankar: I det här seriealbumet har alltså runt trettio personer medverkat med sina egna serier. Det fina med det är att det nästan med all säkerhet finns något för alla, eftersom det är så stor variation på illustrationerna och vad serierna handlar om. Vissa behandlar viktiga och tankeväckande grejer som en liksom sitter och blir arg över. Varför är det till exempel så att kvinnosjukdomar inte tycks vara så högt prioriterade på världens att lösa-lista, vilket resulterar i att en del kvinnor måste stå ut med sjuk smärta varje månad? Sedan fann det många serier som var väldigt fina och roliga också. Vissa var informativa och andra berättade dråpliga historier från vardagen.

En del serier gillade jag så mycket att jag hade velat att de fyllde hela boken, medan andra inte var alls så bra. Men det är okej, för det är det som är så bra med den här; variationen, och att en aldrig hinner tröttna. Mycket tankeväckande och igenkänning på typ varenda sida. Allvarliga ämnen med en stor portion humor. Rekommenderar till alla som har mens. Och er andra också, så ni kan förstå oss som har det. :)

Smakprov:



2 kommentarer: