måndag 6 april 2015

"När gud var en kanin" av Sarah Winman

Titel: När gud var en kanin
Originaltitel: When God Was a Rabbit
Författare: Sarah Winman
Översättare: Helen Ljungmark
Sidantal: 332
Utgivningsår: 2011 
Goodreads-snitt: 3.64
Mitt betyg: 4.5

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus


Handling: Det här är en bok om en bror och en syster. Det är en bok om hemligheter, barndom och om att växa upp. En bok om vänskap och familjeband, triumfer och tragedier och allt däremellan. Men mer än något annat är det en bok om kärlek i alla dess former. 


Mina tankar: Jag visste verkligen ingenting om den här boken när jag hittade den på en loppis. Först var det titeln som lockade mig, och sen tyckte jag också att omslaget var väldigt fint. Även fast baksidestexten är väldigt vag var det något som lockade mig. Jag tycker nog att det var lika bra, för detta känns som en bok en tjänar på att inte veta något om innan en läser den. Ofta vet jag ungefär vad jag har att förvänta mig, eftersom jag läst andras recensioner och för att jag oftast läser böcker där jag är någorlunda insatt i handlingen. 

Varför jag tycker att När gud var en kanin tjänar på att läsas utan att veta för mycket om den är för att den egentligen inte har någon riktig handling en kan säga att "ja, det är det här som händer, på grund av detta, vilket leder till något annat". Det är helt enkelt en uppväxtskildring där en får ta del av minnen och händelser ur ett barns liv. Även om det inte verkade finnas något direkt syfte med minnena och att det fick ta sin tid i början, så kändes det aldrig tråkigt. 

Den här boken är alltså inte handlingsdriven utan en förs som läsare framåt genom en historia genom att lära känna karaktärerna på djupet, och de var så himla härliga allihop. De var så roliga, smarta och annorlunda men samtidigt så vanliga. Och sa jag härliga? Boken berättas i början ur Ellys perspektiv när hon var ett barn och senare i boken är det fortfarande hon som berättarröst, men hon har blivit vuxen. När hon var barn påminde hon så mycket om Scout i To Kill a Mockingbird. Jag vet inte om jag bara påmindes om henne för att det är en lite liknande typ av berättelse, eller om de faktiskt är väldigt lika. Som barn var de båda i alla fall ganska annorlunda från andra barn och de tänkte mycket. 

Förutom Elly fanns det många andra karaktärer som jag tyckte mycket om. Jag älskade exempelvis hennes bror Joe och deras faster Nancy. Familjedynamiken var så himla fint beskriven på något sätt. Gillar också att det fanns med flera hbt-personer som bara fick vara det utan att det problematiserades. 

Det enda jag inte riktigt är hundra på att jag gillar är att det hände en helt oväntad grej i slutet som ändrade bokens karaktär lite och jag såg aldrig riktigt meningen med vändningen. Men trots det så fick den ett fint avslut och det är nog en bok jag kommer bära med mig länge framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar