söndag 5 april 2015

Smakebit på søndag

Smakebit på søndag ordnas av den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten och går ut på att en delar med sig av ett smakprov ur boken en läser för tillfället. Enda regeln är att undvika spoilers! :)

Min smakbit kommer från sidan 71 i Bilbo: En hobbits äventyr


"Bilbo smög bort från väggen tystare än en mus, men Gollum stelnade genast till och vädrade, och hans ögon blev gröna. Han väste mjukt men hotande. Han kunde inte se hobbiten, men nu var han på sin vakt, och han hade andra sinnen som skärptes av mörkret: hörseln och känseln. Han tycktes sitta djupt nerhukad med handflatorna mot golvet, huvudet framskjutet och näsan nästan tryckt mot stengolvet. Fastän han bara var en svart skugga i skenet från sina egna ögon, såg eller kände Bilbo att han var spänd som en bågsträng och samlad till språng." 




17 kommentarer:

  1. En bok som tål att läsas flera gånger. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången för mig! Men det lär bli fler gånger :)

      Radera
  2. Det är pinsamt, men jag har inte läst något av Tolkien. Jag har en känsla av att hans böcker är som en bal på slottet. De kan vara tråkiga och dötrista och och... alldeles underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, du har rätt! Ibland var de sjukt trista att ta sig igenom, men när jag fått lite distans till dem efteråt så började jag känna mig sugen på att läsa om dem... hm. Så ja, de är underbara också. :)

      Radera
  3. Åh, en väldigt bra bok.

    SvaraRadera
  4. En bok det börjar bli dags att läsa om :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Denne boken er fantastisk :D Og så mye, mye bedre enn filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bara i början, men känner också redan att den är bättre än filmerna (så utdragna de är!)! :D

      Radera
  6. har aldrig läst Sagan om ringen. jag har försökt flera gånger. men jag har i alla fall sett filmerna. kanske skulle det gå bättre med Bilbo. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle nog gå bättre med Bilbo! Tolkien skrev den ju från början för sina barn, så den är mycket mer lättläst än Sagan om Ringen. :)

      Radera
  7. Läste den här efter att ha sett första filmen. Tyckte inte jättemycket om den, men den slog filmtrilogin med hästlängder ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, men verkligen! Märker nu hur fruktansvärt utdragna de är. :/

      Radera
  8. Denna gillade jag så mycket mer än Sagan om ringen :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Hm, nu blev jag fundersam. Har jag läst denna eller inte? Osäker. Sagan om ringen har jag försökt med men det gick inte så bra. Skulle kanske ta och läsa denna, oavsett om jag läst eller inte för det är isf ganska länge sen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja så kan det bli! Men Bilbo kan du gott läsa tycker jag, den är lätt att ta sig igenom. :)

      Radera
  10. Jag säger precis samma som Monika!

    SvaraRadera