måndag 15 juni 2015

Saga, Volume 1 av Brian K. Vaughan och Fiona Staples

Titel: Saga, Volume 1 
Författare: Brian K. Vaughan
Illustratör: Fiona Staples
Sidantal: 160
Utgivningsår: 2012
Goodreads-snitt: 4.33
Mitt betyg: 4.5
Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Saga is the sweeping tale of one young family fighting to find their place in the worlds. Fantasy and science fiction are wed like never before in this sexy, subversive drama for adults.

Mina tankar: Den här serien gjorde ju så att hela bokbloggarvärlden exploderade av hyllarop ett tag. Blev aspeppad men samtidigt lite rädd. Då hade jag inte läst några seriealbum än så visste inte om det skulle vara något för mig, men nyfikenheten var väckt och när jag råkade få syn på seriehyllan på biblioteket kunde jag inte låta bli att låna hem dem. 

Kan börja med att säga att Saga kanske inte är något för dem som har svårt för naket, sex, blod och våld - för det är det mycket av. Däremot blir det aldrig smaklöst! Men eftersom jag är en sucker för sånt där så blev jag helt frälst på första sidan, som började med en förlossning och repliken: "Am I shitting? It feels like I'm shitting!" 

Den största styrkan tror jag är berättarstilen. Det är så himla skönt lössläppt stämning med en stor portion humor och jag älskar att det är berättat ur barnets perspektiv, från framtiden. Jag tycker också väldigt mycket om karaktärerna. Alana, som är så tuff och Marco, som är så mjuk men ändå modig. Utöver dem finns det också flera intressanta bikaraktärer, som Izabel och The Lying Cat (så himla cool!). 

Det är inte bara kick ass karaktärer utan det är även så himla spännande! Sidorna flyger fram, det är lättläst och roligt. Och fantastiskt fina färger och illustrationer. Jag är glad att jag lånade hem tvåan också, för slutet alltså, det gjorde att jag ville ha mer med en gång. 

Smakprov: 


Böckerna i serien hittills: 
Saga, Volume 1
Saga, Volume 2
Saga, Volume 3
Saga, Volume 4

4 kommentarer:

  1. Jag blev - precis som du - lite skrämd av hypen kring Saga och har ännu inte läst serien. Men nu blev jag sådär ruskigt sugen på att göra det! Inte tänkt en tanke på att den kan finnas på biblioteket, så ska leta där. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag kanske kom och spädde på hypen för dig nu? ^^ Hoppas du hittar dem i alla fall och att du tycker om dem :)

      Radera
  2. Gillade verkligen den här volymen :) Älskar tecknarstilen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den den är verkligen himla fin! :)

      Radera