söndag 28 juni 2015

Saga, Volume 2 av Brian K. Vaughan och Fiona Staples

Titel: Saga, Volume 2 
Författare: Brian K. Vaughan
Illustratör: Fiona Staples
Sidantal: 168
Utgivningsår: 2013
Goodreads-snitt: 4.59
Mitt betyg: 4.0
Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Saga is the sweeping tale of one young family fighting to find their place in the worlds. Fantasy and science fiction are wed like never before in this sexy, subversive drama for adults.

Mina tankar: Volym två tar vid precis där den första volymen slutade, vilket jag blev glad över. Det är ofta så jobbigt när det slutar med cliffhangers och så börjar inte ens nästa bok/avsnitt/whatever med att ge en det svar en så desperat vill ha. 

Däremot måste jag säga att jag blev lite besviken, för den är inte alls så skruvad och skum som den första volymen var. Och med tanke på att mötet med Markos föräldrar var uppbyggt som en överraskning blev det inte alls så mycket konflikter som jag trodde att det skulle bli. Det visade sig till och med att jag tyckte riktigt bra om Markos pappa. Gillade att en fick veta lite mer om Markos bakgrund också, men jag hade nog tycker mer om det om det hade översatts till engelska och inte hans fakkin egna språk. Fattar inte alls, hade ju verkligen velat veta vad de snackade om. 

Jämfört med den första volymen så kändes det inte som att det hände så mycket i den här. Det var mycket Alana som väntade på att Marko skulle fixa problem, och på tal om det - vad fasiken hände med att hon från början var så stridslysten och Markos ovilja mot våld? Det blev ju totalt ombytta roller. 

Jag hade helt klart en del problem med den här som jag inte kände av alls i den första volymen. Men trots det så var den fortfarande sjukt snygg, älskar färgerna och dialogen. Handlingen drivs snabbt framåt och den är otroligt medryckande. Hoppas bara att problemen jag hade blir mindre i volym tre, för vill verkligen ha mer av Saga! 

Böckerna i serien hittills: 
Saga, Volume 1
Saga, Volume 2
Saga, Volume 3
Saga, Volume 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar