söndag 20 september 2015

Smakebit på søndag

Smakebit på søndag ordnas av den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten och går ut på att en delar med sig av ett smakprov ur boken en läser för tillfället. Enda regeln är att undvika spoilers! :)

Veckans smakbit kommer från Fredrik Backmans Britt-Marie var här, sidan 22-23. Ja, äntligen läser jag den! Har längtat. 


"En gång kallade grannen Britt-Marie "gnällkärring" efter att Britt-Marie omtänksamt ringt på hos grannen och på förekommen anledning informerat om reglerna i husets allmänna tvättstuga. För fjärde gången. Britt-Marie tog mycket illa vid sig. Inte för "kärring"-delen, för den kan hon för all del stå ut med, men Britt-Marie "gnäller" faktiskt inte. Hon är omtänksam, det är skillnad. Det förklarade hon för grannen varje gång de träffades efter det, tills grannen efter några månader skrek: "Nu får du för helvete sluta älta det där!" Britt-Marie kränktes djupt, för hon är faktiskt inte en sån som ältar. "Är jag det? Tycket du att jag är en sån som ältar, Kent? Tycker du det? Ältar jag, Kent?" frågade hon Kent den kvällen. "Nänänä, för fan", mumlade Kent. "Det är ju det jag säger, precis det jag säger! Jag ältar minsann inte!" nickar Britt-Marie. Sedan låg hon vaken hela natten och var upprörd över att det gick runt människor i huset som fullständigt orättfärdigt tyckte Britt-Marie var en sån som ältade saker."

5 kommentarer:

  1. Den väntar i bokhyllan! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Den skulle jag vilja läsa :)

    SvaraRadera
  3. Läste denna bara för ett litet tag sedan. Den var nästan lika bra som Ove :)

    SvaraRadera