måndag 19 oktober 2015

Jag är den som är den av Elin Lucassi

Författare/Illustratör: Elin Lucassi
Köp den: Adlibris - CDON - Bokus
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 104

Jag gillade verkligen det här seriealbumet! Det mesta följer samma slags tema, normkritik och mycket feminism. Den har ett upplägg som jag gillar hos seriealbum, nämligen variation. Många delar är bara över en sida, medan vissa är något längre och sträcker sig över flera uppslag. På det sättet blir det aldrig tråkigt och jag vill bara ha meeeer. 

Jag är den som är den innehåller många bilder som på ett tvärt om-sätt belyser olika normer i samhället och liksom vränger ut och in på beteenden, som när kvinnor peppar osäkra män genom att berömma deras kroppar och höja deras självkänsla. Det är också kvinnor som tar männens ord i munnen och bokälskare som beter sig som fotbollshuliganer på stan. Jag tror att det jag uppskattade så mycket med den här var att angreppssättet Elin använder på alla dessa beteenden och hur hon belyser alla normer aldrig blir föreläsande. Det känns inte uppläxande, utan det är enbart kul. 

Det enda negativa med den här var att den var alldeles för kort, haha. Med sina ynka 104 sidor hade jag LÄTT kunnat sträckläsa den på en sittning, men jag tvingade mig själv att dela upp den på fyra. Så två dagar krigade jag mig till att få tillbringa med den här. 



Dålig stämning alltså. Det är en sak som jag personligen måste bli bättre på att bli kompis med. För dålig stämning efter att en sagt ifrån vid olika situationer kan aldrig vara fel. Det betyder bara att en har stått upp för något en tror på. Embrace the dålig stämning, allihopa. Till slut kanske folk börjar tänka efter innan de pratar, vilken drömvärld. :-))) 

Så nu har jag bara en sak kvar att säga: läs den! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar