tisdag 6 oktober 2015

Lilla Berlin - Leva life av Ellen Ekman


Författare/Illustratör: Ellen Ekman
Köp den: Adlibris - CDON - Bokus
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 160

Som vanligt med Lilla Berlin är det ämnen som kan beröra alla. Mycket feminism och normkritik, men också en del pricksäkra bilder som visar hur löjligt beroende en egentligen är av sociala medier.

Detta var det första av albumen jag läste, tidigare har jag bara läst Lilla Berlin när jag kommit över tidningen Metro. Så det var kul att jag nu lärde känna personerna i serierna lite bättre. Innan har jag inte tänkt på att det är samma återkommande personer som är med i serien.

En sak jag verkligen tyckte var skitkul som jag aldrig har lagt märke till innan är folket i bakgrunden, deras minspel är helt oslagbara. Till exempel den här personen vars hår börjar brinna i bakgrunden av en frisörsalong. Konversationen i serien hade ingenting med det att göra. Helt underbart.


Lilla Berlin är ju alltid Lilla Berlin, helt fantastiskt. Kritiskt, roligt och alltid rätt i tiden. Dock måste jag säga att albumet efter ett tag blev lite enformigt. Det var bara de vanliga stripparna på fyra bilder bilder i varje, med undantag av några som var lite längre. Hade bara formatet varit lite mer varierande så hade den nog fått full pott av mig. Men jag kommer absolut kolla in hennes andra album i samma serie.


2 kommentarer:

  1. Haha ja jag såg också den där brinnande personen i bakgrunden, inte tänkt på sånt tidigare, så får nog läsa om den snart igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja alltså, när en väl har sett det går det inte att o-se :P

      Radera