måndag 26 oktober 2015

Tankeläsaren av Kristin Cashore

Del i serie: De Utvalda #1 (orig. The Graceling Realm #1)
Författare: Kristin Cashore
Sidantal: 480
Utgivningsår: 2011 (orig. 2008) 
Goodreads-snitt: 4.10

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus
Handling: Katsa var bara åtta år gammal när hon dödade en man för första gången. Tio år senare tvingas Katsa fortfarande hota och döda människor åt kungen. För hon är en av de sju kungadömenas särlingar - född med en särskild gåva som kungen har rätt att utnyttja. 

Katsa är slagkämpen som ingen kan besegra. Allt förändras när hon möter prins Po - han är mystisk, svårslagen i strid och har ögon som ser rakt igenom henne... Han förstår henne som ingen annan, men vad döljer han? En farofylld färd tar sin början och Katsa får uppleva sådant hon inte trodde var möjligt. Bottenlös ondska, trofast vänskap och en kärlek så stark att den skrämmer henne... 

Mina tankar: Det finns några saker med den här boken som jag tycker om. Den största orsaken är huvudpersonen, Katsa. Hon är en intressant karaktär och jag älskar att hon är en lite normbrytande tjej som respekterar sig själv och inte böjer sig för någon annan. Jag blev så glad vid ett tillfälle i boken när en tjej var farligt nära att utsättas för en våldtäkt och det problematiserades. Katsa reagerade emot det och som tur var tog det slut där, men Katsa funderade ändå vidare och bekymrade sig över att det kanske var slut för just den här tjejen och just det här tillfället, men att det alltid skulle komma andra tjejer och nya tillfällen. 

Tankeläsaren var väldigt enkelt skriven och berättad. Lite för enkelt, om jag ska vara helt ärlig. Inte bara i språket, det kan jag för all del stå ut med. Men det var bärande saker i storyn, till exempel mysteriet kring Katsas gåva. Helt plötsligt efter ett helt liv av att tro sig känna till allt om den kom hon på att det var något helt annat än vad hon alltid trott. Författaren nöjde sig liksom inte med att hinta om det och låta läsaren förstå och pussla ihop bitarna själv utan det förklarades mycket och det blev så övertydligt. 

Det var också lite tråkigt att fienden som de skulle bekämpa då var ren ondska personifierad, typ. Alltså nej, jag tycker inte det är kul längre med en kung som är sjukt ond och måste stoppas till varje pris. Det är så mycket mer intressant och komplicerat om det finns gott och ont på båda sidor, så att en som läsare får identifiera sig med delar av alla (eller i alla fall några) karaktärer. Men nu blev det liksom så att det var färdigt vem som var ond och vem som var god, och det är helt enkelt inte så kul att läsa om. 

Trots det var den absolut inte dålig, utan den var tvärt om riktigt medryckande och jag blev engagerad i Katsa och Po och deras uppdrag. Tråkigt att Katsa inte är huvudperson i de andra böckerna, eftersom det var mycket hon som gjorde att jag ville läsa vidare i Tankeläsaren. Men jag är ändå nyfiken på hur berättelsen fortsätter i uppföljarna så jag kommer absolut att läsa vidare. 



Böckerna i serien: 
1. Tankeläsaren
2. Monstrets dotter
3. Hemligheternas rike

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mest om andra delen i serien. Fastnade för huvudkaraktären Flamma som även hon är en väldigt speciell karaktär :) Minns att jag gillade Tankeläsaren också, men inte fullt lika mycket som Monstrets dotter. Förhoppningsvis gillar du den också även om inte Katsa är med där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Då ska jag nog läsa den ganska snart. :)

      Radera