onsdag 21 oktober 2015

Would You Rather-taggen

Jag blev taggad av Elvira att göra Would You Rather-taggen för evigheter sedan, och nu är det faktiskt dags att göra den också. Woop woop! 

Would you rather only read trilogies or only read stand-alones?
Jag måste nog säga bara stand-alones, faktiskt. Jag älskar trilogier om de är bra, för det är ju så klart underbart att få dyka in i världen och följa med på fler äventyr med karaktärer en redan lärt känna. Men är serien inte bra så gnager det lite i mig om jag inte läser färdigt den. Har dessutom läst så många bra stand-alones det senaste. Har en bok det så behövs det egentligen inget mer efter den. 

Would you rather read male or female authors?
Alltså. Jag har ingen aning? Försöker nog att läsa en jämn fördelning av kvinnliga och manliga författare, men har inte så jättestor koll på det där. Och ärligt talat spelar det väl ingen roll? Tycker det är viktigare med representationen av olika slags karaktärer istället, det är ju de som märks. 

Would you rather shop at Barnes and Nobles or Amazon?
Som typ alla andra så översätter jag denna frågan till fysisk butik eller nätbutik. Kan verkligen inte välja. Båda har sina fördelar. I de fysiska butikerna kan ytliga personer som jag själv gå runt och talla på böckerna innan ett köp. Däremot händer det ofta att de inte har alla delar av en serie, vilket är tråkigt. Nätbutikerna har inte det problemet på samma sätt. Det är dessutom oftast billigare än i fysisk butik och det har ju förstås också sin charm, haha. 

Would you rather books were made into TV-shows or movies?
Det beror helt på! Vissa passar som filmer. De skulle bara bli hemskt utdraget om alla böcker blev gjorda till TV-serier. Möjligtvis miniserier då kanske, med några få längre avsnitt. Medan vissa helt klart skulle göra sig som TV-serier framför filmer. Ja, jag tänker på Harry Potter. SÅ MYCKET information som hade kunnat komma fram och så många gånger som jag inte hade behövt pausa för att förklara ancient history från typ första filmen för att folk ska förstå vad som händer i sista...
#jagärintebitter #screwthemmovies #nerd

Would you rather be a professional author or reviewer?
Hahaha... *nervöst skratt* Får ångest av båda alternativen. Så här: jag älskar att skriva, men gör det mest för att jag gillar det. Bara tanken på att någonsin bli publicerad gör mig skräckslagen. Och att skriva professionella recensioner? Alltså, som att folk skulle läsa vad jag tycker om en bok och basera sina inköp på det? Och vadå... lita på mina ord? Hahaha... *nervöst skratt*
#nopressure 

Would you rather be a librarian or a bookseller?
Första frågan som var lätt att svara på! Jag är utbildad bibliotekarie så det är förstås det jag vill göra. :D Men det skulle väl för all del inte vara så farligt att jobba som bokförsäljare heller. Jag är inte den som är den. 

Would you rather read ebooks or physical books? 
Alltså, fysiska böcker varje dag i veckan! Jag är ingen e-boksmotståndare, absolut inte. Lever inte under en sten och det växer inte mossa på mitt huvud heller, för den delen. Det är bara så att jag råkar tycka om fysiska böcker och är fruktansvärt ytlig för jag älskar hur fina de är i min bokhylla. Första raka svaret ever.

Hörrni, med tanke på mina veliga svar i denna taggen skulle en nästan kunna gå på det om jag sa att mitt stjärntecken är våg. Men nej, jag är faktiskt vattuman. Så det så.

Och eftersom jag gjorde denna taggen typ ett århundrade efter alla andra så låter jag bli att tagga någon. Men har du inte gjort den och känner att du har lust, så gör det bara! :D 

2 kommentarer: