torsdag 14 januari 2016

Frågor om 2015

Alltså, hittade precis en sådan enkät jag letat efter hos Elvira. Because älskar enkäter och statistik. 

Disclaimer: har inte recenserat alla böcker jag läst i år, så av dem jag nämner länkar jag bara till dem som har recensioner. :) 

Hur många böcker har du läst det här året? 
Hela 52 stycken, som var mitt mål. Den 52:a läste jag ut sista dagen på året. SCORE

Hur många sidor blev det sammanlagt? 
Goodreads säger 17558 sidor men mina egna uträkningar säger 17848. Eh, det skiljer ju typ en hel bok mellan. Men okej då. Tror mer på mig själv, haha. (Fast hade det varit tvärt om hade jag trott mer på Goodreads, för min matte suger.) 

De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)? 
Kommer inte direkt på några dåliga jag läst i år, och tänker inte lägga ner asmycket energi på att lista upp dem heller. ^^ Men Tankeläsaren var väl kanske inte riktigt så bra och feministisk som jag hade hört att den skulle vara, inte heller Jonathan Strange och Mr Norrell var riktigt vad jag förväntade mig (+ skitseg). Men även om de är bland de "sämsta" under året, så har ju ändå båda sina positiva sidor så jag vill inte hänga ut dem allt för mycket. 

De tio bästa?
Har gjort ett inlägg om det här. :) 

Den sorgligaste boken du läste? 
Det priset får nog Sjukdomen (Torka aldrig tårar utan handskar #2) ta hem. Var ett emotionellt vrak efter den. 

Den du aldrig kommer glömma? 
Det här var ju inte världens lättaste fråga precis. Kunskapens frukt av Liv Strömqvist kanske för att den verkligen fick mig att bli intresserad av att läsa mer liknande litteratur. 
Den hemskaste (inte skrämmande, hemska, sådär hemskhemsk som Berövad t.ex.)? 
Hm, det kan nog vara Astrid Lindgrens krigsdagböcker. Inte för att det var så himla hemskt i Sverige just, men hon hade ändå väldigt bra analyser och intressant att läsa hennes anteckningar från en sådan hemsk period. 

Den mest spännande? 
Saga kanske? Så mycket action på så få sidor, det är galet! 

Den längsta... 
Harry Potter och Fenixorden, med 1001 sidor. ^^ 

...och kortaste? 
Räknar bort seriealbumen här och säger den kortaste boken, vilken var Män förklarar saker för mig av Rebecca Solnit. 

Den med vackrast omslag (bild på omslaget)?
Alltså, jag har lyckats skala ner det till fyra stycken. Eftersom jag är en sucker för omslag så tänker jag inte gå med på att välja mellan dem och säger att alla vinner varsina fina pris. Älskar att exakt alla dessa var med på min lista över mina bästa böcker 2015 också. Det bara stärker min tes om att bra böcker har fina omslag, haha. ;) 


Den med fulast omslag (bild på omslaget)?
Omslaget till The Fault in Ours Stars är väl helt ärligt ganska tråkig? Typ enda fallet där jag faktiskt tycker filmomslaget är finare än originalet. 
Och här sprack förövrigt min tes om att bra böcker har fina omslag för denna var också med på min lista över bästa böcker 2015. Och det borde den ju inte ha varit om det hade stämt. Så kanske ska lägga av med det här ytliga beteendet och döma böcker efter deras omslag osv. Det stämmer ju uppenbarligen inte. MEN, tycker ändå att en får en lite annan känsla för böcker en gillar om en också tycker om omslaget? Kan liksom titta på omslaget efteråt och kuttra över dess skönhet och tänka tillbaka på hur bra den var. Eller är det bara jag? Är detta ett sjukt beteende? 


 Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på? 
Alltså, det alldeles för självklara svaret på den här frågan kommer ju alltid att vara Harry Potter... Men för att ta en nyhet så säger jag nog The Name of the Wind. Har alltså inte ens läst andra boken än (måste göra det snart, pga längtar sönder!!!) och vill redan läsa om första. What's up with that? 

Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar? 
Exakt noll pga är noob och inga förlag känner till mig, haha. 

Hur många recenserade du? 
25 stycken, så typ hälften av allt jag läste. Inte riktigt så illa som jag trodde ändå! Men ska absolut jobba på att komma ikapp med alla de orecenserade. :) 

Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något? 
Liv Strömqvists seriealbum Kunskapens frukt var nog startskottet för att läsa mer feministisk litteratur. Den var verkligen bra, blandat med roliga serier och fullpumpad med historia och information. 

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken? 
Jag har inte sett filmatisering på någon av böckerna jag läst i år, har däremot sett filmatiseringar på böcker jag läst typ förra året. Perks of being a Wallflower (så bra!), Cirkeln (helt okej/bra), Insurgent (meh...), Beautiful Creatures (meh...). 

Hur många seriealbum läste du? Vilka av dem var seriealbum på böcker (som Svindlande höjder), vilka var seriealbum till böcker (t.ex. Berättelser från Engelsfors) och vilka var helt vanliga seriealbum? 
Totalt antal seriealbum var 19 stycken. 17 stycken av dem var helt vanliga seriealbum. Av resterande två var en av dem seriealbum på böcker och ytterligare en av dem var seriealbum till böcker. 

Hur många av böckerna kom ut 2015? 
Två seriealbum, Jag är den som är den och Lilla Berlin: Leva Life, kom ut 2015. Den svenska upplagan av En värld av Is och Eld kom ut på svenska under 2015, i original 2014. 

Hur många var i pocket? 
Vet inte om seriealbum räknas som pocket? I så fall var det 29 stycken. Men om jag räknar bort seriealbum så var det 10 stycken. 

Hur många läste du som e-bok? 
Inte en endaste liten e-bok här inte. 

Nån bok du ångar att du läste? 
Nej, alltså. En bok ska nog vara fruktansvärt dålig för att jag ska ångra det. Och ingen var fruktansvärt dålig. 

En bok alla borde läsa som du läste? 
The Name of the Wind, Kunskapens frukt, Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, Himlen börjar här och Astrid Lindgrens Krigsdagböcker 1939-1945

Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre? 
Alltså, gillar inte att dela in böcker efter ålder. Alla får väl läsa det de vill? Men om jag måste så tar jag Tankeläsaren, med tanke på att jag tyckte den var lite för enkelt skriven för min smak. Det gick så himla fort och jag gillar ju när det är bra språk, så jag tyckte helt enkelt det fattades något där. 

Den mest hypade boken du läste? 
Hela Saga-serien! Otroligt hypad. Aristotle and Dante, ett tag var den ju överallt och alla älskade den. The Fault in Our Stars, också den otroligt överhypad. 

Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade? 
The Name of the Wind!!! Jag hade skyhöga förväntningar, kände att jag skulle älska den och i slutet älskade jag den mer än vad jag trodde jag skulle göra? Alltså, vad hände ens? 

Den du blev mest besviken på? 
Alltså, nu så här i efterhand kanske Bilbo? Hade på något sätt fått för mig att den skulle vara mycket lättare och sötare än trilogin för att den är skriven för barn. Och visst, lättare var den, men den var inte så himla söt. Ganska tråkig för att vara en barnbok, faktiskt. Mer lämpad för vuxna ändå. Dåtidens barn hade det nog inte så himla roligt. 

En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa? 
När gud var en kanin! Jag har inte sett någon annan som läst den? Upplys mig om jag har fel, pratar gärna om den! För alltså, SÅ FIN. Älskade ju den. Ett riktigt lyckoköp eftersom jag hittade den för 10 kr och slog till för jag gillade titeln och för att den hade fint omslag. (Ibland är det bra att vara ytlig, hörrni!)

Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa? 
Har sorgligt dålig koll på bokutgivning. Så håller mun här istället för att riskera att bli till allmänt åtlöje. 

Sluta skratta då! :((( 

Vilket bokförlag tycker du är bäst? 
Har även här sjukt dålig koll... men gillar gilla-förlags omslag. :))) *ytlig*

Följdfråga: varför? 
... för omslagen. Och kanske lite för att jag har gillat typ varenda bok jag kommer på att jag läst som de har gett ut. Himlen börjar här och Kaninhjärta är två sjukt bra böcker. 

Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får recensionsexemplar)?
*visslar för att fylla tystnaden som uppstod* 

Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst? 
Alltså. Försöker du få mig att se dum ut? Jag är faktiskt ganska smart om jag får säga det själv :(

En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill? KAN ju omöjligt säga bara en? Så jag säger The Wise Man's Fear, Odinsbarn, Jag ger dig solen och Röde Orm. Eftersom jag uppenbarligen har rääätt dålig koll på utgivningsår och sånt så valde jag att tolka frågan som böcker jag fick/köpte 2015 och inte han läsa men ville. Såattehh. Men det är ju i alla fall tur att det blev ett nytt år efter 2015, så hinner jag läsa dem nu i stället. Hade ju varit lite awkward annars. 

2 kommentarer:

  1. Åh, älskar omslaget till När Gud var en kanin! *-* Och måste verkligen försöka läsa Kunskapens frukt nåt tag ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellerhur, visst är den fin? <3 Gör det! :D

      Radera