söndag 3 januari 2016

Sammanfattning år 2015!

Hallå hallå! *borstar diskret bort damm från hörnen* Här kommer väl jag insläntrande lite sen till kalaset. Gott nytt år och så vidare! Hoppas julen var bra och att 2016 behandlat er bra hittills? Själv hade jag en riktigt trevlig jul och fin nyår, tackar som frågar. :3

Har verkligen glidit ifrån det här med bloggandet lite de senaste månaderna, men skyller på att jag jobbar hela tiden och inte har så mycket tid eller ork över för att läsa. Ska försöka skaffa mig bättre bloggrutiner under 2016.

Nog ältat om det nu hörrni, tänkte ta och gå igenom mitt 2015, statistik och sånt är ju alltid kul. *nörd* Om vi börjar med Goodreads läsutmaning då. Mitt mål var alltså att läsa 52 böcker, det vill säga en bok i veckan. Vilket jag också klarade - med knapp nöd, ska tilläggas, haha. Sista dagen på året läste jag ut den 52:a boken. Hade det inte varit för den enorma mängden seriealbum jag läst i år så hade jag nog bara lyckats ta mig igenom halva utmaningen. En skulle nog kunna säga att detta var seriealbumens år för min del, faktiskt. Det började nog med Kunskapens frukt av Liv Strömqvist, sen upptäckte jag Saga och där tog det fart. Från att aldrig ha läst seriealbum till att inte kunna få nog. Men med tanke på vilket år det har varit så känner jag mig verkligen glad över det. Från att ha haft allmän ångest och pluggstress under årets första fem månader med kandidatuppsatsskrivande (som gick bra, för övrigt!) till att jobba typ hela tiden under hösten så hade jag nog inte kunnat läsa så mycket som jag ändå gjort i och med seriealbumen.

Och så tänkte jag att vi kunde ta och kika lite på vilka utmaningar jag varit med i under året. Det var inte så många, bara två stycken. Vilket ju nog var ett smart drag, kan jag känna såhär i efterhand. Visste att jag inte skulle hinna läsa så mycket i år, så ville inte ta mig vatten över huvudet utan vara med mest för skojs skull. De jag var med i var alltså Kaosutmaningen 2.0 (Anna), där en skulle bocka av 20 punkter för att klara av den och Läsutmaning 2015 (Jana och Hannah), i vilken en skulle bocka av 30 punkter för att bli klar. Med årets sista bok lyckades jag pricka av både punkt 20 och 30. Haha, det var verkligen i sista sekunden där!

Alla som tycker det är kul med statistik räcker upp en hand!


- Jag läste 17 848 sidor, vilket blir ungefär 49 sidor per dag.
- Jag läste väldigt mycket mindre engelska böcker jämfört med 2014. 10 engelska och 42 svenska.
- 11 av böckerna var omläsningar, Harry Potter (♥ behövde det så mycket!) och några Nattens hus.
- Jag påbörjade 10 serier och avslutade 2.

Vad har jag för planer för 2016 då? 
I år har jag faktiskt bestämt mig för att dra ner Goodreadsutmaningen till hälften, alltså 26 böcker. Jag känner verkligen att jag vill hinna ta mig tid för de böcker jag verkligen vill läsa, och inte trycka in seriealbum som någon slags utfyllnad. Kommer absolut att läsa seriealbum ändå, men kanske kan ta mig tid med tegelstenarna också utan att bli stressad. Det är ju verkligen inte det som är meningen. Vill bara läsa de böcker jag känner för och njuta av dem.

En sak jag tänkt på sedan jag började jobba på bibliotek är att jag verkligen vill "utbilda mig" lite och läsa de barn- och ungdomsböcker som lånas ut mycket. En måste ju hänga med i svängarna. ^^ Så det tänker jag göra. Men kommer nog inte räkna med dem i goodreadsmålet, utan det är bara till för de böcker jag läser för min egen skull.

Sådär, det var en liten snabbspolning genom 2015 och mina tankar inför 2016. Men innan vi går vidare med nästa år tänker jag göra några roliga enkäter jag hittat och i alla fall en lista över mina favoritböcker från 2015. Så på återseende hörrni! Nu ska jag kila iväg och se Sherlock: The Abominable Bride! (♥) 

2 kommentarer:

  1. Gott nytt år, Anna! Alltså - äskar statistik, har skrivit ner hur mycket statistik som helst kring vad jag läste 2015 men tror ej att så många andra är intresserade så det fick stanna kvar i mitt block (dvs en del - lite statistik kunde jag ju inte hålla mig ifrån att dela på bloggen ;D) .. x)

    Låter som en jättebra idé, det där med att fokusera på precis det du VILL läsa och inte låta läsningen bli ett tråkigt tvång - känner lite samma, har dock lagt goodreads-utmaningen rätt så högt för det .. o.O

    Hoppas vi hör från dig snart igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år och god fortsättning till dig med! :D

      Haha ja, alltså. Statistik kan verkligen vara jättekul. ^^

      Ja, jag tycker det. Jag satte min ganska lågt för att jag ska ha tid att verkligen ta mig tid med böckerna och inte känna att jag måste läsa ut den snart för att gå vidare med nästa. Det blir så stressigt då och hinner liksom inte uppskatta varje bok för vad den är, på nåt sätt.

      Jaa-a då, jag ska bli bättre på att hitta någon slags bloggrutin igen! :D

      Radera