onsdag 13 januari 2016

Tio bästa böckerna under 2015!

Precis som jag gjorde föregående år tänkte jag sammanställa en lista på de tio bästa böckerna jag läst under 2015. Inte bara för att jag gillar listor utan också för att det är roligt att gå igenom vad jag läst under året. Vissa av böckerna känns som att det var så länge sedan jag läste dem att det knappt kan ha varit samma år. ^^

Tänker faktiskt ta med en del seriealbum på den här listan i år, eftersom det verkligen var seriealbumens år för mig i år.


 Kvinnor ritar bara serier om mens - Sara Olausson, m.fl.
Himla fint seriealbum med ett varierat persongalleri och deras olika synvinklar och tecknarstilar. Stor portion humor men också en del allvar och fakta. Riktigt bra!

 Kunskapens frukt - Liv Strömqvist
Riktigt bra seriealbum. Inte bara roliga serier, utan även väldigt informativ. Tyckte jag när jag läste den att det var lite för mycket info i de små rutorna, men så här i efterhand så uppskattade jag den verkligen och skulle nästan vilja läsa om den.

 Saga - Brian K. Vaughan och Fiona Staples
Ingen har väl missat Saga? Det är sjukt mycket action, intressanta karaktärer och finfina illustrationer, what's not to like?

 Jag är den som är den - Elin Lucassi
Kortare serier och lite längre, underbara illustrationer och tvärt om-tänk. Riktigt bra!


 När gud var en kanin - Sarah Winman
Alltså, den här boken. Hade noll förväntningar eftersom jag köpte den enbart för att jag gillade titeln (haha what). Men den är så fruktansvärt fin! Karaktärerna är så härliga och de känns som riktiga personer. Gillar du Scout i To Kill a Mockingbird så lär ni gilla Ellys berättarröst i den här boken också.

 Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist
Är fascinerad över hur väl Ajvide Lindqvist lyckas skapa skrämmande stämning utan att det egentligen händer så många läskiga saker. Ångest och tristess ligger liksom tung i luften i Blackeberg och det känns hela tiden genom sidorna en läser. En bok att läsas även av dem som inte gillar vampyrer, för den här boken handlar om så mycket mer än så.

♥ Himlen börjar här - Jandy Nelson
Verkligen underbart fin bok om en systers plötsliga död, om hur det lämnar familjen och omgivningen i chock. Lägg till vackert språk och härliga karaktärer och ni får Himlen börjar här.


 The Name of the Wind - Patrick Rothfuss
Alltså, den här boken! Jag älskar den så orimligt mycket. Gillar verkligen att det är så lågmäld fantasy, men fantasyelementet som finns är verkligen så annorlunda. På ett sätt är det som en uppväxtskildring, för författaren gav den delen av boken så mycket tid och detaljrikedom vilket gör att läsaren verkligen lär känna huvudkaraktären. Älskar, älskar, älskar också Patrick Rothfuss språk, han är så poetisk. Läs den!

 The Fault in Our Stars - John Green
Hade redan sett filmen innan jag läste boken, men fick ändå all the feels och dog lite i slutet. Riktigt fin bok med roliga karaktärer som är lätta att tycka om.

 Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe - Benjamin Alire Sáenz
Finaste boken någonsin, typ. Om två unga killar som är sjukt olika men samtidigt så lika. De lär känna varandra och blir vänner. Det är inte mycket handling, utan det är mer att man får följa Ari och Dantes liv under en period. Deras respektive familjer är också riktigt fint porträtterade.

2 kommentarer: