tisdag 8 mars 2016

Internationella kvinnodagen

Jag är bitter över att jag är sjuk och inte kan skylta med passande böcker för internationella kvinnodagen på mitt bibliotek. Så jag tänker utöka det till internationella kvinnoveckan och göra det när jag är back in business ändå, bara för att jag kan. OCH jag tänker faktiskt knåpa ihop en liten lista på några böcker till bloggen som innehåller mina kvinnliga favoritkaraktärer. Vi måste ju lyfta varandra, osv osv. Stay strong!


Utan inbördes ordning! Länkarna går till mina recensioner av böckerna. De som inte är länkade läste jag innan jag startade den här bloggen så har därför inga recensioner på dem. :)

Hungerspelen
Katniss Everdeen kan vara en av de ballaste personerna som finns. Hon är liksom en vanlig dödlig tjej och ingen självklar hjälte med superkarisma, men blir ändå fronfigur för en revolution när hon visar att hon inte är okej med att bli mördad eller mörda för regimens höga nöjes skull. Och så är hon ju rätt hyfsad med pilbåge också.

Cirkeln
Här har vi ett gäng ascoola tjejer som alla får vara sig själva, varken mer eller mindre. Det är ett brett personregister och tillsammans kämpar de mot apokalypsen, need I say more?

Törst
Rose är en dhampir (halvvampyr) som blir tränad till att bli beskyddare åt moroi (helvampyr). Bara det är rätt coolt tycker jag, de lär sig slåss och går i samma skola som de personer de i framtiden kommer svära att beskydda. Förutom att hela grejen är cool så är Rose så himla stark i sig själv, hon är kärleksfull, envis och fruktansvärt rolig.

Tomorrow When the War Began
När Elly och hennes vänner kommer tillbaka efter en campingtripp i den australiensiska bushen har landet blivit invaderat. Deras familjer har blivit bortförda och de är helt ensamma. Med Elly som ledare tar de sig tillbaka till bushen och startar en gerillagrupp och gör attacker mot dem som invaderat deras land. Hon är en sån där tjej som vuxit upp på en gård och vet hur en tar i med hårdhandskarna. Men hon får också känna alla känslor som finns att känna, eftersom de sätts inför svåra uppgifter och hon utvecklas sjukt mycket under de sju böckerna i serien.

Män som hatar kvinnor
I den här boken finns Lisbeth Salander, henne har nog alla hört talas om men jag tänker ta med henne ändå för hon förtjänar det. En stenhård brud som inte är så stenhård egentligen utan hon har blivit det för att hon måste. Hon tar sig igenom allt hon utsätts för och sen hämnas hon. På bästa sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar