söndag 6 mars 2016

Smakebit på söndag: Världens viktigaste kyss

Nu var det länge sedan jag deltog i en smakbit på söndag, som hålls av Flukten fra virkeligheten. Men kände att jag var tvungen när jag precis påbörjat Världens viktigaste kyss av David Levithan. Älskar sättet den är skriven på! Med en tyst betraktare som kommenterar och leder läsaren mellan de olika karaktärerna. Smakbiten kommer från sidan 26. 


"Världen som vaknar. Till och med de mest cyniska bland oss måste hälsa den med en gnutta hopp. Det kanske är en kemisk reaktion, våra tankar som förenas med soluppgången och skapar den där kortvariga, intensiva tron på något nytt. 
Vi tystnar medan vi ser hur solen tar sig upp över horisonten. Oavsett var vi befinner oss, oavsett vem vi betraktar, så blir vi stilla. Ibland tittar vi långt bort i fjärran för att se hur dagen gryr. Och andra gånger iakttar vi hur den speglas i de människor vi har kommit att bry oss om, vi ser på medan ljuset sprids över deras sovande ansiktsdrag. Hur skulle man kunna sakna hopp när världen under ett ögonblick blir gyllenskimrande? Vi, som inte längre kan känna något, känner det ändå, för minnet är så starkt."

17 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Har inte läst denna boken men andra av författaren.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av honom, men namnet känner jag igen väldigt väl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag, En (eller Everyday) är en väldigt bra bok. :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Den här författaren är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  4. Den här tycker jag väldigt mycket om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har läst Nick och Noras låtlista som han skrev tillsammans med Rachel Cohn, men jag har inte läst något som han skrivit själv. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känner jag inte till, tack för tips! En av hans egna är ju Jag, En, den är riktigt bra. :)

      Radera
  6. Älskar denna boken! :)

    SvaraRadera
  7. Låter som en intressant bok!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbit. Ingen bok/författare jag känner till detta.

    SvaraRadera
  9. har inte läst något av författaren, men av smakebiten att döma tror jag att han skulle passa mig. tack för den!

    SvaraRadera