söndag 26 mars 2017

Småtrollen och den stora översvämningen OCH Kometen kommer av Tove Jansson

Det hela började med att jag fick några Muminmuggar i julklapp. Jag har alltid tyckt att de är så himla söta, men inte vetat så mycket mer om Mumin än det jag sett mig till i serien när jag var liten. Sen gick jag en dag och rotade i magasinet på jobbet, där vi förvarar gamla böcker som vi inte har ute längre men inte vill slänga pga klassiker eller annat. Och så lyfte jag upp en liten muminbok i ljuset, bläddrade lite och kände bara ett pirrigt ååh, jag vill verkligen läsa den!! Hade det inte varit för att någon plingade ute i bibblan så hade jag nog fastnat där en stund. :3



Först läste jag andra boken i serien, eftersom vi inte hade första. Men jag tyckte inte det gjorde någonting. Har man lite förkunskap så gör det ingenting eftersom det är separata händelser i de olika böckerna.

Första boken "Småtrollen och den stora översvämningen" utspelar sig, precis som det låter, under en stor översvämning. Muminpappan har gett sig av för att leta efter ett hus där de kan bosätta sig under vintern, han har varit borta så länge att muminmamman och mumintrollet ger sig ut för att leta efter honom. De råkar ut för en stor översvämning och de måste hela tiden ta sig vidare, vidare, vidare. Under sin resa möter de många underliga typer som hjälper dem. Den var väldigt kort, bara 50 sidor ungefär så jag bara flög igenom den. Det var en sån underbar liten bok, fylld med äventyr och rädslor men som slutade fint eftersom de hittade mumindalen, där de bestämde sig för att göra till sitt hem för alltid.

I andra boken hotas mumindalen av en annalkande komet. Till att börja med är det ingen som förstår vad ögat på himlavalvet är för något, men de hyser alla en slags skräckblandad förtjusning över den. Mumintrollet och hans vänner ägnar de heta sommardagarna åt att göra upptäcktsfärder till stranden, de hittar en grotta och en bortsprungen kattunge som de tar hand om. Varje dag kommer kometen närmare och närmare, och gänget bestämmer sig för att ta sig så högt upp som de bara kan eftersom de antar att det måste finnas professorer som håller koll på kometen så nära den som möjligt. This made me lol, for real. För det första för att de är så urgulligt naiva och för det andra för att det visade sig vara så! Det fanns faktiskt ett observatorium längst upp på ett berg, och professorerna gav dem en väldigt exakt tidsangivelse av när kometen skulle slå ner på mumindalen.

Trots att flera av karaktärerna är ganska stereotypiska och enkla; god, sur, nervös, buse, whatever, så kändes de unika. Jag menar, de här små filurerna är verkligen så himla charmiga och det är bitvis ganska filosofiskt i sin enkelhet. Detta är helt klart böcker som funkar för hela familjen, gammal som ung. 




Kometen kommer
Mumintrollen #2
152 s. 
Tove Jansson
Rabén Sjögren
Goodreads

5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar