måndag 8 maj 2017

Norrsken av Frida Skybäck


Titel: Norrsken
Serie: Systrarna Stiernfors 1
Författare: Frida Skybäck
Antal sidor: 318
Utgivningsår: 2014
Goodreads-snitt: 3,05

Köp den: Adlibris  Bokus



Nu har jag kanske inte läst jättemånga sådana här böcker tidigare, utan mer sett det i film, men vanligtvis tycker jag att den här typen av handlingar brukar kännas lite banala. Vi har en giftasvuxen kvinna som ska tilldelas en man, alternativt väntar på att den stora kärleken ska dimpa ner. Trånande åt ett håll och familjearv åt ett annat...

Men det jag tyckte var så himla nice med den här boken, var att en får inblick i hur livet verkligen såg ut för unga kvinnor på den här tiden. När jag läste Norrsken så insåg jag till fullo (nåja, så nära jag som privilegierad kan komma då) hur utlämnade de var. Tänk om hon absolut inte ville gifta sig med mannen som tilldelades henne? Tänk om hon egentligen tycker mer om någon annan, som kanske inte är ett lika gott parti? Det här var ju verkligen inga ovanliga rädslor... Men tänk om hon - sitter ni ner nu? - VILL VARA FÖR SIG SJÄLV? Vill vara en egen person och inte vara beroende av en man? Det var liksom inte ens ett alternativ, livet funkade inte så att de bara kunde skita i reglerna och köra sitt eget rejs. Det är så himla sjukt att tänka på att det var så här bara lite över 100 år sedan, I SVERIGE. Och att det FORTFARANDE är såhär på vissa platser i världen.

*andningspaus för att jag uppenbarligen inte kan låta bli att bli politisk*

För att tala om själva boken då, så upplevde jag att det tog väldigt lång tid innan man fick veta vad det egentligen var som hade hänt. Någonting hemskt hade ju skett som gjorde att Cecilia hade varit borta under ett år och det här gjorde att Cecilias föräldrar skämdes väldigt mycket. Redan ganska tidigt in i boken hade jag mina misstankar, så när det visade sig att jag hade rätt blev jag nästan lite irriterad. Dels för att det kändes så förutsägbart och dels för att det målades upp som något så skamligt under så stor del av boken, så jag trodde nästan ändå att det skulle vara något annat.

Trots att det är en aning repetitiv i Cecilias ältande över det förgångna och sina farhågor för hur livet ska bli, så är den väldigt spännande. Den är skriven på ett enkelt och vackert sätt som var väldigt lätt att flyga igenom. Den är dels skriven i "nutid" och dels genom dagboksanteckningar där man får ta del av Cecilias innersta tankar. Jag greps av hur nyanserad Cecilia var som huvudperson. Det var fint att till hundra procent få följa kvinnan och hennes tankar och känslor inför att bli tilldelad en lämplig kandidat att gifta sig med.

Vill inte avslöja slutet här, men kan ändå säga att det skrevs väldigt bra. Även om jag väldigt gärna ville ha solsken och magbubblande lycka i slutet så kändes den ärlig i hur det ändå blev. Jag nog till och med att slutet gjorde att hela boken blev ännu starkare och viktigare än den redan var.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar