fredag 9 juni 2017

Och varje morgon blir vägen hem längre och längre - Fredrik Backman


Titel: Och varje morgon blir vägen hem längre och längre
Författare: Fredrik Backman
Antal sidor: 86
Utgiven: 2017
Goodreads-snitt: 4,3

Köp den: Adlibris   Bokus




Han kan verkligen det här med ord, herr Backman. Det behövdes inte många för att jag skulle få en klump i halsen av igenkänning. Det är verkligen magiskt hur han med så små medel kan skapa en känsla i texten, en känsla för vem den här personen är, vad de tycker om och relationer mellan personer. Det är fint. Det finns en liknelse i boken som säger ungefär såhär; att farmors kropp lämnade jordelivet före huvudet, men i fallet med farfar så var det huvudet som lämnade först och kroppen fanns levde kvar. Tyckte det var en så himla träffande och bra förklaring. Enkelt för något så svårt.

I den här boken måste jag dock säga att jag hade lite svårt att hänga med i svängarna alla gånger. Den hoppar lite mellan att han tror att barnbarnet är sonen och några gånger hade jag lite svårt att förstå vem han trodde att det var. Trodde inte att det någonsin skulle behövas från Backman, han är ju kung över dem, men den hade verkligen tålt lite mer utsvävningar.

Men ändå, jag tycker verkligen om det. Den är SÅ, SÅ fin. Älskar att intäkterna för alla köp går till hjärnforskning. Det är ju helt klart värt det att köpa den bara på grund av det!


Andra böcker jag läst av Backman; 
Min mormor hälsar och säger förlåt
Britt-Marie var här 
Björnstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar