lördag 1 juli 2017

Mitt på året-tagg

Hittade denna lista inne hos Elvira, som hon i sin tur har hittat och översatt till svenska. Tänkte det skulle vara kul att sammanfatta året lite nu när hälften (HOLY MOLY, redan?!) har gått.

1. Bästa bok du läst såhär långt under 2017
Oookej, det var SKITSVÅRT att välja bara en. Men tror Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver, för den är så sjukt välskriven och obehaglig.

2. Bästa uppföljare du läst
Polarnatt! Pga flög igenom den och tokälskade.

3. Bok som kommit ut under den första halvan av 2017 som du inte hunnit läsa, men vill
Jag har pinsamt dålig koll på bokutgivning, alltså NÄR böcker kommit ut. Men Christin Ljungqvists Vita tigern har jag däremot koll på, och har iiintteee läst än!! WHYY, är sjukt pepp på den tho.

4. Mest efterlängtade boksläpp för den andra halvan av 2017
Vi mot er! Backman alltså. Herregud, den kan inte komma fort nog. Inser att jag inte ens recenserat Björnstad, men läste den under mitt långa blogguppehåll och då skrev alla - alltså verkligen ALLA - om den, så känns lite hej hej här kommer jag ett år senare och försöker tillföra något. Well, den är ändå fortfarande relevant, är ju en skitviktig bok så tänker att jag ändå kommer skriva om den åtminstone i samband med att Vi mot er kommer ut. :))

5. Största besvikelse
Har inte blivit besviken på något jag läst faktiskt. Vad kan jag säga, I know how to pick 'em ;)

6. Största överraskning
Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben kanske? Egentligen inte en överraskning som sådan, eftersom den ändå blev fett hypad så hade ju varit konstigt om jag blev överraskad. Men blev ändå lite impad över mig själv att jag pallade läsa en hel bok om bara träd. Haha. Tips!

7. Bästa nya författare (debut eller ny för dig)
Får nog säga Tove Jansson. Inte som debut då, utan för att hon - pinsamt nog - var ny för mig. Fantastiskt upplevelse, älskar Mumin så mycket. ❤

8. Nyaste fiktiva crush
Ingen. :(

9. Nyaste favoritkaraktär
Har nog inte läst något i år där jag verkligen fastnat så hårt för karaktärerna..

10. Bok som fick dig att gråta
Och varje morgon blir vägen hem längre och längre. Behöver jag ens förklara mig? Mina tårkanaler blir liksom vidöppna så fort jag plockar upp en Backman-bok. Fattar inte vad han gör, haha.

11. Bok som gjorde dig glad
George av Alex Gino, för den är så viktig. Transperson måste få mer plats överallt.



 12. Vackraste bok du köpt/fått
Tycker de här två är himla fina!
Drakarna köpte jag på årets bokrea och denna retelling på The Grimm's Tales av Philip Pullman sprang jag på av en slump på Myrorna. Var tvungen att köpa pga SÅ SJUKT FIN. 

13. Vilka böcker MÅSTE du läsa innan 2017 är slut?
De som poppar upp först i huvudet är;
Ready Player One - Ernest Cline, som jag ju faktiskt "läser just nu" på Goodreads. Påbörjade den dirr på tåget när jag hade köpt den (förra året... *skäms*), men blev rädd och kom av mig för att den var för bra? Sjukt ologiskt jag vet.
The Wise Man's Fear - Patrick Rothfuss, pga AKUTÄLSKAR The Name of the Wind.
Ljuset vi inte ser - Anthony Doerr, den verkar sjukt himla bra och många på bibblan har tipsat mig när de lånat och läst den.
Färjan - Mats Strandberg, måste ju hoppa på tåget! Kan ju även lägga till Hemmet på listan redan nu.

2 kommentarer: