måndag 10 juli 2017

Vetenskapen bakom Game of Thrones

En långsam eftermiddag på jobbet gick jag och snokade lite bland våra tidskrifter. Då märkte jag något som jag missade när jag tagit emot dem - nämligen att Illustrerad Vetenskap (nr 9, 2017) hade skrivit en artikel om Game of Thrones!

På fyra uppslag har de tagit upp fyra olika teman som förekommer i serien och skriver ut fakta om dem. Temana de skriver om är Isen, Elden, Familjerna och Morden. It pretty much sums it up, am I right?


Isen - Skulle det till exempel vara möjligt att bygga en 200 meter hög ismur? Bygga, ja. Men den skulle inte stå kvar så länge eftersom det är så mycket högre tryck där uppe och smältpunkten sänks. De ställer också frågan om levande varelser kan förvandlas till zombier. Svaret är att det går (kanske inte med människor då - än i alla fall), men de tar upp parasitsteklar som exempel, vilka gör något lite liknande för att klara sig. De äter sig in i en exempelvis nyckelpiga och gör den till sin slav som skrämmer iväg fienderna. (SÅ SJUKT beteende??)

Elden - De frågar sig om människor kan gå genom eld utan att få brännskador? Svaret är som vi nog alla förstår, nej. Men att vi är så himla svaga trodde jag inte, tydligen får vi blåsor på huden redan när den värms upp till 55 grader? Men hur är det med bastu då, undrar jag? Men det kanske är skillnad på att vistas I det och att bli träffad av en låga med samma gradnivå? Fråga inte mig!!

Familjerna - De reder ut hur hämnd påverkar en människa, så himla spännande tyckte jag. Jag förstod det som att om hämnden är befogad utlöser den lyckokänslor hos den som blivit kränkt eller förrådd. Så en som utdelar straff å en annan persons vägnar skulle inte få de här lyckokänslorna. Undrar om lyckokänslorna hos den som vill ha hämnden blir lika starka då som om hen skulle utdelat straffet själv?

Morden - Här går de igenom några minnesvärda mord som skett genom seriens gång. Till exempel skriver de om ett verkligt fall där en spansk guvernör år 1599 blev mördad genom att få smält guld hällt i halsen och de går igenom om en människas kranium verkligen kan krossas med bara nävarna. De listar också upp olika gifter och deras symtom för att komma fram till om det finns något gift som kan döda snabbt och diskret.

Mycket spännande! Passa på att läsa nu innan nästa säsong av Game of Thrones börjar, så att ni kan titta på det ur nya faktagranskande ögon. ;)

4 kommentarer:

  1. Så intressant! Kul att de skrivit om det :)

    SvaraRadera
  2. Wow, häftigt! Tror du den finns kvar att köpa? Så bra att du sammanfattade lite här på bloggen, superspännande att läsa! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tyckte om det! Har faktiskt ingen aning om hur länge det går att köpa äldre nummer av tidskrifter (den är ju bara några nummer gammal!). Men kolla på dina lokala bibliotek om de prenumerar på Illustrerad Vetenskap, de borde spara ganska länge. :D

      Radera