söndag 3 september 2017

Smakebit på søndag

Det var ett tag sedan jag delade med mig av en smakebit på søndag, som den norska bokbloggaren Flukten fra virkeligheten står för. Men när det här stycket lämnade mig lite andlös och fick mig att bara vilja läsa upp det för någon, så kom jag på att jag ju kunde passa på att dela med mig av det här! Perfekt!

Smakprovet är från Cormac McCarthy's The Road, sidan 130.



"They scrabbled through the charred ruins of houses they would not have entered before. A corpse floating in the black water of a basement among the trash and rusting ductwork. He stood in a livingroom partly burned and open to the sky. The waterbuckled boards sloping away into the yard. Soggy volumes in a bookcase. He took one down and opened it and then put it back. Everything damp. Rotting. In a drawer he found a candle. No way to light it. He put it in his pocket. He walked out in the gray light and stood and he saw for a brief moment the absolute truth of the world. The cold relentless circling of the intestate earth. Darkness implacable. The blind dogs of the sun in their running. The crushing black vacuum of the universe. And somewhere two hunted animals trembling like groundfoxes in their cover. Borrowed time and borrowed eyes with which to sorrow it."

9 kommentarer:

  1. det verkar vara en väldigt mörk bok. tack för smakebiten! har inte sett filmen heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mörk! Har sett filmen för länge sedan, minns den som väldigt bra dock. :)

      Radera
  2. Hade lite svårt för den här, förstod mig inte riktigt på pappan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog ett tag innan jag kom in i den. Har inte så svårt för pappan än, men det kanske ändras. ;)

      Radera
  3. Jag har bara läst en bok av Cormac McCarthy (Blodets meridian) och fler blir det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan se varför den inte är något för alla. :)

      Radera
  4. Jag läste boken på svenska för många år sedan och tyckte mycket om den. Det är den enda bok jag har läst av honom så det kanske jag borde ändra på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner inte direkt till några andra av honom. Får se vad jag tycker om den här i slutet om jag kollar upp några fler, för han har helt klart ett lite speciellt sätt att skriva på. :)

      Radera
  5. Läste boken för flera år sedan och gillade den trots allt mörker. Den enda jag läst av McCarthy

    SvaraRadera