torsdag 22 juni 2017

Polarnatt av Frida Skybäck


Titel: Polarnatt
Serie: Systrarna Stiernfors #2
Författare: Frida Skybäck
Antal sidor: 391
Utgiven: 2015
Goodreads-snitt: 3,78

Köp den: Adlibris  Bokus



Jag kom ju faktiskt att tycka riktigt bra om Norrsken den första delen, men allt som jag ändå tyckte var lite svagt i den blev fullständigt omkullkastat i den här andra delen. Jag tycker att Elizabeth är en mycket mer intressant person att följa, och den här boken känns på något sätt lite större. Handlingen lyfts utanför enbart henne. Den lyfter mycket viktiga samhällsfrågor som heteronormativitet och klassperspektiv.

Heteronormativiteten då, älskar att den problematiserar det, förstås. Elizabeth slåss nämligen med känslor för sin kammarflicka, Vera. Men något jag också verkligen älskar är klassperspektivet, som faktiskt får en stor del av handlingen i Polarnatt. Genom sina nyupptäckta känslor för kammarflickan försöker Elizabeth imponera på henne genom att starta en läsesalong för lässvaga kvinnor. Det är bara det att de som kommer till den här läsesalongen snarare verkar komma dit på grund av maten hon erbjuder... Hon får upp ögonen för de fattigas utsatthet i samhället. Hon börjar höra sig runt och besöker fattiga och blir helt förfasad av vad hon får se och höra.

Även om det alltid funnits fattigdom rakt under näsan på henne, bokstavligt talat - hon har ju en kammarflicka!, så har hon inte riktigt förstått vidden av det och hur himla desperat utsatta vissa är. Vilket ändå är fullt rimligt, hon har levt ett väldigt privilegierat liv, där det enda hon behövt bekymra sig om är vem hon kommer att gifta sig med (vilket väl kan vara nog så jobbigt om man inte får bestämma själv, to be honest). Tyckte faktiskt att Skybäck lyckades riktigt bra med den här gryende kvinnokampen och kampen mot klassperspektivet. Ibland tycker jag att karaktärerna i andra romaner "lyckas så himla bra" med det de gör, som om de är mitt i samhället och alla dess problem men ändå samtidigt helt utanför det, som om de inte påverkas av normer och problemen som de skapar sig själva genom att tala ut. Alltså, vad jag menar är att det var svårt för Elizabeth att få igenom små skillnader. Men rimligheten i det kändes trovärdigt och det fick mig att uppskattade de där små grejerna mer. Hänger ni med?

Well well, allt som allt så var det en riktigt stark bok. Läs den!



Andra böcker jag läst av Frida Skybäck; 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar