måndag 17 juli 2017

Nordiska Gudar av Johan Egerkrans


Titel: Nordiska Gudar
Författare: Johan Egerkrans
Antal sidor: 180
Utgiven: 2016
Goodreads-snitt: 4,44

Köp den: Adlibris  Bokus




Nordiska Gudar är upplagd så himla bra, med olika avsnitt med händelser och personuppslag. Det gör den till en fantastiskt bra och lätt bok för den som är lite novis inom den Nordiska mytologin, som jag själv. Har alltid tyckt att det varit intressant, men jag har aldrig riktigt läst så mycket om det egentligen, men än om några av de mest framstående personerna. Boken börjar med att gå igenom skapelseberättelsen, som i sig är så fascinerande och så himla... sjuk?? Alltså verkligen, bara händelserna kring hur världen skapades skulle fylla en hel bok i sig själv.

Och så illustrationerna då. Alltså, jag visste ju redan att det skulle vara fint eftersom jag var helt lyrisk över Nordiska väsen när jag läste den. Men nu blev jag sådär kär igen, med Nordiska Gudar. Egerkrans illustrationer är verkligen magiska. Färgskalorna är liksom mörka och murriga, vilket förstärker mystiken. I marginalerna finns ibland illustrationer som snarare liknar skisser, och de är också så himla fina. Det är verkligen värt att bläddra i den bara för bilderna, även om man inte (av någon anledning) skulle vilja läsa den.

Som jag sa tidigare så är den en riktigt bra bok för nybörjaren, den ger en bra överblick så att man kan skapade sig en uppfattning och kunna lite om allt, men den går inte in så mycket på djupet. Så eftersom jag blev så himla fångad av det här ämnet så kikade jag igenom litteraturlistan som Egerkrans själv läst och använt sig av vid skapandet av den här boken. Vill verkligen veta mer om det här nu!


Andra böcker jag läst av Egerkrans; 
Nordiska väsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar